Det var i höstas som Ozoneair tog fram sitt hemliga vapen i kampen om kunderna. Det handlar om en landsomfattande annonskampanj med Pernilla Wahlgren som företagets nya varumärkesambassadör.
I samma veva slöt företaget ett avtal med vitvarukedjan Elon.
– Våra produkter finns i dag i över 100 butiker runt om i Sverige. Det är en av anledningarna till att vi har sålt mer än 50 000 produkter under förra året, berättar Johan Lundberg.
Luleåföretaget Ozoneair grundades så sent som 2015. Det är mest känt för tillverkning av en luftrenare som säljs i Norden och i delar av Europa.
Komponenterna tillverkas i Kina och Taiwan. Produkten monteras i Dongguan som ligger i södra Kina.
Ozoneair har 16 anställda på kontoret i Luleå, men planerar att fördubbla sin personalstyrka under året.
– Vi vill stärka vår organisation inom produktutveckling, marknad och försäljning.
Sedan 2021 finns långtgångna planer på att flytta tillverkningen till Luleå.
Luleå kommun har tilldelat företaget en industritomt i anslutning till bostadsområdet Ektjärn i Gammelstad, men en konstaterad PFAS-förorening i marken har medfört att etableringen tycks ha gått i stå.
– Jag har inte hört något från Luleå kommun på över ett år. Vi står beredda att starta bygget, men väntar fortfarande på ett klartecken, betonar Johan Lundberg.
Siktet inför 2024 ligger på fortsatt tillväxt. Det pågår förhandlingar med flera internationella butikskedjor.
I dag har företaget två produkter på marknaden, men avser att lansera ytterligare tre under året.
"Pernilla-effekten" bedöms bli fortsatt betydelsefull. Kampanjen har gjort Ozoneair rikskänt, där företaget anser att reklamen i TV4 har inneburit "en högre trovärdighet och legitimitet för företagets produkter".
Sverige är fortfarande Ozoneairs största marknad, men under årets första kvartal sker en lansering på nya marknader inom Norden.
– Årets prognos är att vi ska landa i en omsättning runt 250 miljoner kronor. Det är synd att vi inte kan göra den här investeringen i Luleå utan måste satsa i utlandet för att säkra vår produktionskapacitet. Med de volymer som vi säljer just nu skulle det handla om en investering som skapar uppemot 60-80 arbetstillfällen. Jag anser att ärendet är ganska dåligt hanterat av kommunen, säger Johan Lundberg.