Överlast sliter hårt

Antalet tunga fordon som kör med överlast minskar, men mätningen av den tunga trafiken i länet visar att här körs det med överlast i större omfattning än snittet i landet. Ove Lundberg vid vägverket är kritisk, men säger att polisen nu har lovat att skärpa övervakningen.

SLITER. I Norrbotten kör lastbilar oftare med överlast än i resten av landet.

SLITER. I Norrbotten kör lastbilar oftare med överlast än i resten av landet.

Foto: Bertil Ericson/SCANPIX

LULEÅ2008-02-29 01:45
Vägverket har sedan 2002 mätt axellaster och bruttovikter på ett 30-tal platser i landet. Elva av de fjorton mätplatser som mätts varje år sedan 2004 visar på en minskning av överlasterna jämfört med föregående år. I medeltal var cirka 24 procent överlastade. Spridningen mellan mätplatserna var stor, mellan 9 och 44 procent.Som överlast räknas både om man i transporten överskrider tillåten bruttovikt eller, även bruttovikten är inom ramen för det tillåtna, men man har fördelat vikten fel så att man har för mycket last på någon av axlarna. En stor del av överlasterna handlar om överskridande av axeltrycket.Trafikfara
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö är bekymrad över att så många fordon är överlastade:-Överlastade fordon kan vara en trafikfara, slitaget på våra vägar ökar samtidigt som vi har otrillräckliga ekonomiska ramar för drift och vägunderhåll.Överlasterna anses också vara illojala ur konkurrenssynpunkt och drabba de åkare som följer reglerna. -Kör du ständigt med några ton för mycket har du efter några svängar en körning gratis, säger Ove Lundberg, vägverket region norr.Två mätplatser i Norrbotten
Två av de nationella mätplatserna finns i Norrbotten, Grundträskån på E 10 norr om Morjärv och länsväg 373, Storlångträsk vägen mellan Piteå och Arvidsjaur. Dessutom ingår i undersökningen två regionala mätplatser på E 4 - Aavajoki söder om Haparanda och Månsbyn strax söder om Kalix.Även i Norrbotten minskar överlasterna, men på våra nationella mätplatserna överstiger andelen överlaster genomsnittet (24,5 procent) med marginal. På mätplatsen på E 10-Grundträskån hade 35,5 procent av fordonen någon form av överlast och på länsväg 373 Storlångträsk var siffran 40,7 procent. Vid mätplatsen vid Månsbyn (E4) hade 45,3 procent av transporterna överlast. Medelvärdet för de regionala mätpunkterna var 36,7 procent. Däremot var det endast 16,7 procent med överlast vid Aavajoki.Ove Lundberg gläds över att överlasterna minskar, men de gör det från ett läge som han kallar "sämst i klassen". Han tycker att resultaten från mätningarna i länet är allt annat än acceptabla. -Orsaken är polisens toleransgräns. Det har fått gå alldeles för långt så alla lastar 62 ton i stället för tillåtna 60 ton. Men nu har vi fått en avsiktsförklaring från trafikpolisen som säger att det blir strama tyglar samtidigt som kontrollerna kommer att intensifieras, så jag tror att vi kommer att få se helt andra siffror nästa år, säger Ove Lundberg.Stort slitage
Han påpekar att överlasterna får stora konsekvenser för vägslitaget. Om man i stället för tio ton på varje axel lastar sju på en och 13 på den andra så sliter det på vägen som om man skulle transportera totalt 30 ton i stället för 20.Och en lastbilsaxel (10 ton) bryter ner vägkroppen omkring 10.000 gånger mer än en personbilsaxel (1 ton). Som 49.000 bilar
- Ett 60-tons ekipage i nedbrytning av vägbanan motsvarar 35.000 passeringar av Volvo V-70. Ett 65-tons ekipage sliter ner lika mycket som 49.000 V-70-bilar, säger Lundberg och berättar att exempelvis vid mätpunkten vid Månsbyn var det väldigt många bilar som vägde 63-65 ton. Att det är så stor skillnad mot mätpunkten vid Aavajoki förklaras till stor del av att de andra mätpunkterna matar timmer till sågverken i området.I juli 2007 presenterade Sveriges Åkeriföretag rapporten "Rätt Lastade Fordon" med förslag till åtgärdspaket för att minska överlasterna. Förslagen riktar sig till förare, fordonsägare, myndigheter och fordonstillverkare eftersom alla kan bidra till att efterlevnaden ökar.
Överlasterna i region norr kan beskrivas som en fördyring på ca 8 %. Här utförs omkring 300 km beläggningsunderhåll/år. Fördyringen innebär att 25 km mindre kan åtgärdas varje år (dvs. ett till två vägobjekt).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om