Överläkarens svar på kritiken

Marcus Sunden, överläkare på kirurgmottagningen svarar på kritiken. "Vi skulle vilja förbättra procenten".

Foto: Eija Dunder

LULEÅ2017-09-22 15:25

Riktlinjerna säger att patienten skall kallas för uppföljning på kirurgkliniken efter ett år, två år, fem år samt efter tio år. På Sunderby sjukhus följer man inte riktlinjerna. Under första året efter operation får patienten kontinuerligt träffa både läkare, dietister och kuratorer. Efter ett år skickas en remiss till vårdcentralen. Det är då upp till patienten att boka tid, eftersom att inga återbesök planeras. Patienten får ingen kallelse alls.

Varför följer ni inte riktlinjerna?

– Cancerpatienter är en helt annan grupp, men får här fungera som ett exempel: I cancervården där man förut hade en stor mängd återbesök har man sett att återbesöken inte förebygger återinsjuknande. Innan man planerar en uppföljning ska man vara klar med varför man gör detta, säger Marcus Sunden, överläkare på kirurgmottagningen.

Han medger att det för patienter som har kroniska buksmärtor skulle behövas planerade återbesök.

Menar du att rapporten (Soreg 2016) och riktlinjerna inte är bäst för patienterna?

- Jag argumenterar inte emot den rapporten, eller det du säger. Vi skulle vilja förbättra uppföljningsprocenten.

Varför kallar ni inte via telefonen?

– Vi opererade för något år sedan ungefär 300 patienter, per år. Om man ska ringa två samtal per patient blir det 3 000 samtal. Så de handlar om en kapacitetsfråga.

Har ni någon idé om hur ni vill förbättra uppföljningen?

– Det beror på hur man kallar patienten, det beror på hur man formulerar sig i informationen, man kan skicka brev och så vidare. Det finns inte en lösning, det finns olika lösningar som kan ge resultat.

Har ni förändrat era rutiner sedan internrevisionen från 2014?

– Vi putsar hela tiden på saker. Vi har säkert förändrat något på något sätt, jag vet inte exakt hur det var 2014. De ligger både i vårt och patienternas intresse. Vi vill inte bara operera, vi vill att de ska må bra och vi vill kunna plocka upp bristtillstånd eller diverse smärtor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!