Överens om transportstrategin

60-80 miljarder kronor. Så mycket kostar det att få till en väl fungerande transportinfrastruktur i de fyra nordligaste länen.

LULEÅ2008-09-13 06:00
Det framgår av den regionala systemanalys för perioden 2010-2020 som gjorts för Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland. I går träffades företrädare för de fyra länen i Umeå för att diskutera analysen innan den överlämnas till regeringen. Det ska ske senast i slutet av denna månad. - Vi är mycket samspelta vad som behöver göras, säger landshövding Per-Ola Eriksson som deltog i mötet. I systemanalysen prioriteras särskilt några huvudstråk, som Botniska korridoren där Norrbotniabanan, Ådalsbanan och Ostkustbanan ingår, samt förbindelser i öst-västlig riktning som Narvik-Haparanda-Torneå och Sundsvall-Östersund-Trondheim. 42 miljarder
Investeringsbehovet för Botniska korridoren och stambanorna anges till 30-42 miljarder kronor, 300-600 miljoner kronor för Malmbanan, 200 miljoner kronor för Mittbanan samt en-två miljarder för tvärbanor och Inlandsbanan. Flyget behövs
Flygets betydelse för långväga resor poängteras. Invånarna i de fyra nordligaste länen är tio gånger mer benägna att ta flyget än invånare i södra Sverige. Hamnarna i Luleå, Umeå och Sundsvall pekas ut som särskilt betydelsefulla. 15-20 miljarder krävs för att tjälsäkra och höja bärigheten på det finmaskiga vägnätet, så att skogsnäringens transporter kommer fram. Notan för de mest angelägna investeringsprojekten i systemanalysen hamnar på 60-80 miljarder kronor totalt. Därtill finns ytterligare projekt som prioriteras i andra hand, till en kostnad av 3-4,8 miljarder kronor. Regeringen har i dagarna gett positiva besked angående några av de projekt som omnämns i den preliminära analysen, exempelvis ringleden runt Umeå och Haparandabanan. Detta gör att den slutgiltiga versionen måste redigeras innan den skickas in till regeringen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!