Ovanligt levande skyltdockor

En lite annorlunda aktivitet drog till sig blickarna hos många av dem som handlade på Shopping i Luleå på lördagen. Tre av skyltdockorna i köpcentrat var nämligen av kött och blod och det fick verkligen de förbipasserande att både reagera och att stanna till.

KRÄVER AKTIVITETER. Framtidens kunderhandlar inte i butiker som inte bjuder sina kunder på någon form av aktivitet. Det menar Susanne Norman, Ann-Christin Åström och Anneli Nyberg som just nu går en 40 veckor lång utbildning för ledare inom handel och turism.

KRÄVER AKTIVITETER. Framtidens kunderhandlar inte i butiker som inte bjuder sina kunder på någon form av aktivitet. Det menar Susanne Norman, Ann-Christin Åström och Anneli Nyberg som just nu går en 40 veckor lång utbildning för ledare inom handel och turism.

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2008-01-14 01:45
Framtidens kunder kommer inte att nöja sig med att handla i butiker som inte har någonting särskilt att bjuda på. Det kommer inte att räcka med att ställa fram varor och tro att kunden vill köpa dem.Nej, för butiksinnehavarna gäller det att hitta på spännande och annorlunda aktiviteter som får kunderna att komma in och handla i just deras butik.-Kunderna kommer att kräva det här, säger Ann-Christin Åström, en av dem som stod bakom lördagens arrangemang i Shopping.Hon är en av 24 elever på en nystartad utbildning för ledare inom shopping och turism på Lernia i Haparanda.-Utbildningen är 40 veckor lång och finns bara i Haparanda i hela länet, säger Sofia Lamnerius.Hajade till
Eleverna kommer från flera
kommuner i länet och även från södra Sverige men en större grupp bor i Luleå och de samåker till och från Haparanda dagligen.-Det här arrangemanget är ett grupparbete som går ut på att skapa en aktivitet, berättar Ann-Christin Åström.Många av de som knallade förbi "skyltdockorna" hajade till när de insåg att det inte handlade om döda föremål. Den uppmärksammade aktiviteten och en tävling genomfördes i samarbete med en av butikerna i Shopping.-Det gäller att bjuda kunderna på en upplevelse, säger Anneli Nyberg.Nya dockor
Precis innan Kuriren besöker Shopping har skyltdockorna bytts ut. En sportklädd trio har ersatts av en med vinterkläder. Det är tredjeårselever från estetprogrammets danslinje som agerar skyltdockor.Eleverna på den nya utbildningen kan söka jobb som ledare eller chefer inom handeln eller i turismnäringen efter avslutningen.-Efterfrågan är mycket stor, säger Nyberg.Klasskamraten Susanne Norman berättar att hon gärna vill jobba som butikschef eller driva en egen affär.-Den som bara packar in varor i sin butik kommer inte att överleva. Det gäller att bjuda på ett mervärde, säger Norman.Det handlar också om att nischa sig hårdare om man ska klara framtidens tuffare konkurrens. I alla fall om man ska tro på eleverna på utbildningen som alla har någon form av bakgrund inom handeln.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!