"Ostkupa över Jokkmokk"

Försvarsmakten tar hänsyn till de stora, men inte till de små vindkraftsparkerna. Kritiken kommer från vindkraftsentreprenören Tony Sundberg i Jokkmokk.

orättvist. En vindkraftsentreprenör i Jokkmokk är kritisk mot att hans projekt stoppas av Försvarsmakten medan den stora vindkraftsparken i Markbygden klarar sig lindrigare undan. Foto: Petra Isaksson

orättvist. En vindkraftsentreprenör i Jokkmokk är kritisk mot att hans projekt stoppas av Försvarsmakten medan den stora vindkraftsparken i Markbygden klarar sig lindrigare undan. Foto: Petra Isaksson

Foto: Petra Isaksson

Luleå2010-10-21 06:00
Framtiden ser inte ljus ut för det vindkraftsprojekt som bolaget Lapplands Energi driver sedan Försvarsmakten presenterat stoppzoner runt de militära flygplatserna i Sverige. Beslutet innebär att Försvarsmakten kommer att motsätta sig att det byggs nya vindkraftverk inom stoppzonerna, eftersom vindkraftverken innebär risker för den militära flygsäkerheten.Lapplands Energi AB planerar för en vindkraftspark omfattande 10-15 vindkraftverk på Kaltisberget, 32 kilometer öster om Jokkmokk. Men som Försvarsmakten har ritat upp stoppzonen vid övningsflygplatsen i Jokkmokk så blir det inget av det hela. Inom en radie av fyra mil från flygplatsen vill Försvarsmakten inte ha några vindkraftverk.Stoppzonen vid Vidsel är inte lika omfattande, i söder är den avkortad vilket innebär att den jättelika vindkraftsparken i Markbygden naggas i kanten. Inte lika omfattande
- Skulle vi få samma bedömning, då klarar vi vårt projekt, säger Tony Sundberg, vd för Lappland Energi AB.Han har fått intrycket att Markbygden behandlas på ett annat sätt av Försvarsmakten, eftersom det är frågan om ett större projekt som fått mer uppmärksamhet. Projektet Kaltisberget är anmält till Försvarsmakten tidigare i år, men något besked har man inte fått, säger Tony Sundberg.På onsdagen uppvaktade han och Jokkmokks kommunalråd Anna Hövenmark landshövding Per-Ola Eriksson för att få honom att agera i frågan.Landshövdingen säger att han avser att ta upp stoppzonerna med regementscheferna vid deras nästa träff i det regionala samverkansforumet.- Vi måste få Högkvarteret att komma ned på marken, säger Per-Ola Eriksson.Landshövdingen anser att Försvarsmakten förlorat i lokalkännedom när man centraliserat besluten till Högkvarteret i Stockholm. En del beslut får orimliga konsekvenser lokalt menar landshövdingen.Menar du att beslutet om stoppzoner får orimliga konsekvenser?- Ja, det kan vara ett sådant exempel. Skjutfältet i Boden är ett annat exempel, säger Per-Ola Eriksson.Ostkupa över Jokkmokk
Landshövdingen anser att det borde gå att lösa intressekonflikterna mellan Försvaret och vindkraftsintressenterna med litet god vilja. Man skulle till exempel kunna ha inflygningsleder till övningsflygplatsen i Jokkmokk föreslår han.- Nu läggs det som en ostkupa över Jokkmokk, säger Per-Ola Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!