Det gäller förutsatt att budgetöverenskommelsen som EU:s stats- och regeringschefer kom överens om i förra veckan också står sig efter det att Europaparlamentet har behandlat EU:s långtidsbudget för 2014-2020.
För första gången har nämligen Europaparlamentet inflytande över budgetbeslutet som medbeslutande.
- Parlamentet förväntar sig att rådet börjar förhandla med parlamentet, säger Jens Nilsson (S) som sitter i Europaparlamentets utskott för regional utveckling.
Jens Nilsson säger att det finns en irritation bland ledamöterna i Europaparlamentet, då ingen brytt sig om vad de anser om långtidsbudgeten. Vad det kan få för konsekvenser för den färska överenskommelsen kan han inte uttala sig om.
Jens Nilsson konstaterar att gleshetsbonusen för norra Sverige finns kvar, om än i bantat skick. Det blir 30 euro per invånare och år, jämfört med 35 euro per invånare och år under innevarande period. Kommissionens förslag låg på 20 euro per invånare och år.
Hyfsat med pengar
- Det ser ändå ut som vår region har klarat sig hyfsat väl, säger Mikael Jansson på lobbykontoret North Sweden i Bryssel.
Mikael Jansson påpekar att det sker en allmän neddragning på alla budgetområden.
Tillväxtverkets regionchef Märtha Puranen i Luleå är nöjd med att gleshetsbonusen blir kvar.
Fördelningen inte klar än
- Det är glädjande, för vi får så pass stor del av vår pott från gleshetsbonusen. Det säkrar upp att vi får hyfsat med pengar kommande period. Vi har varit behjälpliga med att argumentera för gleshetsbonusen, så det känns bra att man har lyckats med förhandlingarna, säger Märtha Puranen.
Än går det inte att säga hur mycket pengar som Övre Norrland; Norrbotten och Västerbotten kommer att få i stöd från strukturfonderna den kommande perioden.
- Det kan jag inte svara på i dag. Vi behöver kvalitetssäkra och bekräfta de siffror som ligger till grund för överenskommelsen. Sen blir det en intern process hur vi ska fördela pengarna i Sverige, säger Anna Olofsson på näringsdepartementet.
Mindre pengar till järnväg
Anslaget för investeringar i järnvägsinfrastruktur (TEN-T) bantas med 39 procent. Kommissionen hade föreslagit 21,7 miljarder euro men det blir bara 13,2 miljarder euro.
- Alla som hoppades på EU-pengar till Norrbotniabanan, det kan man glömma nu, säger Jens Nilsson.
Mikael Jansson på North Sweden är av samma mening.
- Där ser det mer illa ut. Ska man vara riktigt ärlig så är det en helt nationell fråga. Huvudparten av finansieringen måste komma från den nationella nivån, man måste matcha EU:s erbjudande med andra pengar, säger Mikael Jansson.