Oroas av ny hamnstrategi

En nationell hamnstrategi ska tas fram där färre än tio strategiska hamnar ska pekas ut.
Riksdagsledamoten Birgitta Ahlqvist (s) befarar att ingen hamn norr om Gävle kommer ifråga.
? Är det inte en nationellt prioriterad hamn då blir det svårare att få nationellt och EU-stöd för en utbyggnad, säger Birgitta Ahlqvist.

LULEÅ2005-06-03 06:30
Inför den trafikpolitiska propositionen, som regeringen väntas lägga fram i höst, har det framkommit att regeringen avser att peka ut ett begränsat antal hamnar som bedöms vara strategiskt viktiga i ett nationellt perspektiv.<br>Tanken är att dessa prioriterade hamnar och terminaler ska bilda ett nationellt stomnät, som ska stärka kombitrafikens utveckling.<br>En särställning<br>Cirka sju hamnar har nämnts i sammanhanget, bland annat vid en träff i Umeå i februari då infrastrukturminister Ulrika Messing träffade företrädare för de olika transportslagen för att lyssna till deras synpunkter.<br>I godstransportdelegationens utredning som presenterades förra sommaren föreslogs att tre strategiska hamnregioner med särskild betydelse för godstransporterna borde pekas ut; Skåne omfattande Malmö, Helsingborg, Trelleborg och Ystad, Västsverige omfattande Göteborg, Varberg och Uddevalla samt mellersta Ostkusten omfattande hamnarna från Gävle i norr till Norrköping i söder, inklusive Mälarhamnarna.<br>Dessa hamnar skulle ges en särställning och utredningen föreslog att staten ska ta ett utökat ansvar för väg- och järnvägsanslutningar till dessa hamnar.<br>Uppgiften att bara sju hamnar ska prioriteras, varav Gävle skulle bli den nordligaste hamnen, har fått hamncheferna i Norrbotten tillsammans med företrädare för länets basindustrier LKAB, SSAB, Kappa Kraftliner och Billerud att skriva till infrastrukturminister Ulrica Messing där man framförde sina betänkligheter.<br>Brev till riksdagsledamöter<br>Hamncheferna har också skrivit brev till riksdagsledamöterna från Norrbotten och Västerbotten.<br>&nbsp;? Det är viktigt att lyfta fram frågan gentemot politikerna, säger Leif Åberg, chef för Luleå hamn.<br>Hamnarna längs Norrlandskusten är som regel mycket beroende av några få stora kunder; i Luleås fall är det SSAB och LKAB, Piteå har Kappa Kraftliner och SCA, Skellefteå har Boliden och så vidare.<br>&nbsp;? Det måste vara ett nationellt intresse att vi får ut malmen från LKAB. Jag sätter en spänn på att Luleå och säkert någon fler Norrlandshamn kommer att bli utpekade, säger Leif Åberg.<br>Däremot ser han andra förslag i godstransportdelegationens utredning som bekymrar honom mer. Utredningen har föreslagit att kostnaden för isbrytningen ska betalas via statsbudgeten istället för via avgifter till Sjöfartsverket.<br>&nbsp;? Där ser jag på sikt en fara. Det finns risk för att mindre hamnar Norrlandskusten drabbas, säger Leif Åberg som befarar att kommande besparingar på statsbudgeten kan leda till att enbart Norrlandshamnarna får betala för isbrytningen i framtiden.<br>Birgitta Ahlqvist är rädd för att isbrytarna kan komma att flyttas från Luleå till Gävle, om inte Luleå pekas ut som en prioriterad hamn.<br>&nbsp;? Om inte Luleå är en nationellt prioriterad hamn så kan det bli så att de kommer att ligga i Gävle eller Sundsvall, tror hon.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om