I projekt Malmporten ansvarar staten via Sjöfartsverket för att muddra farleden till Luleå hamn till ett djupgående av 15 meter samt för att muddra i Norra Kvarken. Muddringen måste starta när det blir isfritt 2024 för att säkert hinna slutföras under den tid som miljötillståndet gäller. Miljötillståndet för Malmporten löper ut i maj 2028.
Nu finns en uppenbar risk för att Luleå hamns upphandling av bygget av nya djuphamnen och muddringen i hamnbassängen försenas, så att hela projektets tidsram förrycks. Det slår även mot Sjöfartsverkets del i projektet.
– En försening är något vi absolut inte vill ha, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket.
– Hamnens delar och Sjöfartsverkets delar är så sammanflätade. Om hamnen blir försenad i projekteringen eller upphandlingen då blir vi från staten oundvikligen försenad. Mycket har att göra med marköverlåtelsen, där kommunen upplåter mark åt LKAB och sedan administrativa turer kring detta, fortsätter Joel Smith.
Muddermassorna som Sjöfartsverket ska ta upp kommer att läggas i vattenområdet Skvampen, som ska fyllas ut för att skapa mer mark åt Luleå hamn. Hamnen ska bygga nya kajer och är beroende av att ta emot muddermassor för det ändamålet. Ännu olösta frågor kring vem som ska äga vad (LKAB eller Luleå hamn) och formaliafrågor kopplade till det måste lösas innan upphandlingen görs för hamnens del, så beskriver Joel Smith läget.
– Hamnen och Sjöfartsverkets projekt måste gå i takt. Går de inte i takt då blir vi försenade, även om vi inte behöver bli försenade.
Är det verkligen så angeläget att komma i gång med muddringen 2024?
– Ja, det är det av flera olika anledningar. En del av den gröna omställningen och industriprojekten i norr är beroende att vi kör igång projektet som planerat. Att muddra farleden tar kanske tre år eftersom vi bara kan muddra när det är isfritt.
– För det andra, våra miljötillstånd går ut 2028, är vi inte klara då behöver vi ansöka om nya miljötillstånd eller en förlängning av den miljödom som finns. Det tar tid att ansöka, vi får kanske annorlunda villkor vilket driver upp kostnaderna eller förskjuter projektet i tid. Därför är det angeläget att genomföra muddringen inom de tidsramar för det miljötillstånd som vi har, säger Joel Smith.