Örnässkolan – en skola för alla

Örnässkolan är en av de skolor i Luleå där eleverna känner att de har störst inflytande. Allt enligt en enkätundersökning bland eleverna.

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2015-01-08 07:15

Det genomsnittliga meritvärdet för årskurs nio på ­Örnässkolan våren 2014 låg på 205,0, under de senaste fem åren har det varit både högre och lägre. Jämfört med samtliga skolor i Luleå kommun är Örnässkolan den ­skola som har lägst meritvärde 2014.

Det finns flera orsaker som är avgörande för elevernas studieresultat på en skola. Enligt forskningen påverkar bland annat socioekonomiska faktorer, Örnässkolan får årligen cirka en miljon kronor extra för att råda bot på dessa.

På frågan hur skolan arbetar för att få alla eleverna att nå målen lyfter rektorn Eje Larsson flera saker, men mest av allt lärarnas insatser.

Eleverna på Örnässkolan, menar han, är inte på ­något vis sämre på att ta till sig ­undervisning än på andra skolor.

– Visst, det ligger mycket i det som forskningen kommit fram till, men det viktiga är att hjälpa eleverna fullt ut så att de får chansen att läsa vidare. Och det är våra ­lärare duktiga på, de har ­verkligen jobbat med eleverna, säger han och exemplifierar med den obligatoriska studiestugan som ligger utanför timplanen, där alla klasser har en timme mer i veckan där de kan läsa extra och förbättra sig i olika ämnen med hjälp av en lärare.

– Sedan har vi två lärare på alla teoretiska lektioner. Det finns även lärare som på egen tid erbjuder extra hjälp för elever som har lite kämpigt.

Han säger också att ­lärarna på Örnässkolan är duktiga pedagoger. En duktig pedagog, menar han, har distinktionerna i betygssystemet klart för sig.

– De vet gränsen mellan ett f och e i betygssystemet. ­Lärarna sätter inga glädje­betyg här, de sätter inte det högre betyget för att eleven försökt och ligger nära.

Vad säger era kritiker?

– Det skulle vara väldigt intressant att höra vad de säger. Vi får väldigt mycket beröm från våra föräldrar för hur vi jobbar med och tar hand om våra barn. Örnässkolan är en bra skola och det ska lärarna ha äran för. Sen kan det vara lite stök och bök ibland, allt går inte alltid på räls. Men jag är inte rädd att ta till nya ­metoder för att hjälpa alla.

Örnässkolan har inte någon utpräglad profil, där­emot säger Eje Larsson, är det en skola för alla.

– Jag är inte så säker på att några fler timmar basket i veckan stimulerar lärandet. I stället så tror jag att det är viktigt att alla elever ­känner att de är sedda och hörda. Eleverna trivs här, det är ­viktigt.

Socioekonomiska faktorer

Enligt forskning ­påverkas 40 procent av elevens ­totala skolframgång av socio­ekonomiska faktorer. I ­Luleå kommun fördelas ­resurser till skolan bland annat ­efter två faktorer, ­föräldrarnas ­utbildningsbakgrund samt andelen utrikesfödda. ­Föräldrarnas utbildnings­bakgrund väger tyngst.

Resurser fördelas olika även i andra avseenden till exempel svenska som andra språk och småskoletillägg.

Endast 40 procent av de socioekonomiska ­faktorerna förklarar elevens totala skolframgång, resterande 60 procent påverkas av ­lärarens förmåga/kompetens att ­undervisa.↔Källa: Luleå kommun

Örnässkolan

Antal elever årskurs ett till sex: 120.

Andel med utländsk ­bakgrund: 36 procent.

Andel med föräldrar med eftergymnasial utbildning: 35 procent.

Antal elever årskurs sex till nio: 195.

Andel med utländsk ­bakgrund: 12 procent.

Andel med föräldrar med eftergymnasial utbildning: 53 procent.↔Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om