Orden viktiga i villaannonser

Det finns en koppling mellan de ord som används i villaannonser och hur mycket betalt köparen får. Segelbåtsdjup, strandlinje och bryggan är till exempel mycket gångbara ord.

LULEÅ2008-12-04 06:00
Det är booli.se som analyserat annonserna, de ord som används och sedan tagit fram ett medelvärde för utropspriserna.För annonser med ordet "segelbåtsdjup" var utropspriset i genomsnitt 9,1 miljoner kronor.Sjötermer och vattenrelaterade ord som "Skärgården" och "Sjötomt" ligger också i toppen på listan. Ord som förstaboende, genuint och positivt användes i annonser som hamnade i andra ändan av listan. "Genuint" genererade till exempel ett utropspris på 346.000 kronor.Av detta kan man kanske dra slutsatsen att det inte bara är bostaden och läget som bestämmer utropspriset utan att den stilistiska utformningen av annonsen också är viktig.Fotnot: Det ska förstås finnans en överensstämmelse mellan vad som utlovas i annonsen och den verkliga situationen för att det här ska fungera.
De "dyraste" ordenPlacering Namn Medelpris1 Segelbåtsdjup 9.112.500 kronor2 Strandlinje 7.206.000 kronor3 Bryggan 6.692.353 kronor4 Skärgården 6.306.923 kronor5 Sjötomt 6.185.000 kronor6 Representativ 5.762.500 kronor7 Förstklassigt 5.676.364 kronor8 Designade 5.556.818 kronor9 Huvudbyggnad 5.488.438 kronor10 Sjöbod 5.451.786 kronor
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!