Öppen landgång på Frej
Lördagen bjöd inte bara på strålande höstsol. För fartygsintresserade fanns möjligheten att göra ett exklusivt besök på Frej. Överstyrman Lars E Fränngård hälsade allmänheten välkomna ombord på den välkände isbrytaren. - Jag och min besättning trivs mycket bra här i Luleå, sa han.
FRÅGESTUND PÅ FREJ. Fartygsingenjör Veikko Vierula fick svara på många tekniska frågor vid lördagens visning på isbrytaren Frej. Lage Hedström från Svartöstan var en av besökarna.
Foto: Anders Alm
Innan vi tar lejdaren upp mot bryggan har han gett oss en grundlig visning av maskinrum, styrmaskiner och kontrollrum. Efter 40 år i yrket får man betrakta honom som en expert på sitt område. En permanent hörselskada har han fått på köpet. När han började arbeta existerade inget säkerhetstänkande, berättar han. - Man satte in bomull eller trassel för att skydda öronen mot buller, och det är klart att det inte skyddade tillräckligt. - Så nu uppmanar jag alltid nya killar att vara rädd om hörsel och syn på jobbet, säger Veikko Vierula. Ett gott råd, med tanke på att ljudnivån nere i maskinrummen når upp mot 100 decibel när fartyget är i trafik. I dag används avancerad skyddsutrustning.Viktig säkerhet
Säkerhetstänkandet är en viktig del av arbetet ombord. Det intygar fartygets överstyrman, Lars E Fränngård, som tar emot oss på bryggan. - Säkerheten ombord är oerhört viktig. Vi arbetar med enorma krafter i bogseringsproceduren och är mycket noggranna med att allt sker under säkra förhållanden. Eller som Lars E Fränngård så träffande uttrycker det: - Det är ingen konst att bryta is - om man undviker den. Just nu ligger Frej till kaj och inväntar vinterns uppdrag, något som förväntas komma igång under februari månad. Men besättningen går inte sysslolös under tiden. Underhåll
Nu utförs grundligt underhållsarbete av den drygt 30-åriga isbrytaren, som ägs av svenska Sjöfartsverket. Besättningen kommer från olika delar av landet och är anställda av ett svensk/norskt managementbolag. De uppges ha det bra här uppe i norr.- Vi trivs mycket bra i Luleå, försäkrar överstyrman Fränngård. - Samarbetet med lokala entrepenörer fungerar bra och det är ett helt annat företagsklimat än i södra Sverige. - Dessutom är norrlänningar ett trevligt folk att ha att göra med.
Ägare: Svenska SjöfartsverketTillverkningsår: 1975Längd: 104,6 meterBredd: 23,8 meterDjupgående: 7,3 meterMaskinstyrka: 16.200 kWMaximal dragkraft: 120 ton
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!