"Omdömeslöst agerat av Robert Ljungberg"
Textilservice VD Robert Ljungberg har betett sig illa i sina kontakter med landstingets personal varför chefen för division service, Göran Wallo krävt att Ljungberg inte längre ska sköta företagets kontakter med landstinget. Ljungberg medger att han i stridens hetta sårat en tjänsteman och ber om ursäkt för det.
-De här hotelserna har fått personalen att känna sig skrämda och rädda. Ljungbergs agerande är utanför allt som är tillåtet och mycket omdömeslöst. Redan tidigare har personalen känt av den infekterade stämningen som varit under hösten på grund av upphandlingen, säger Göran Wallo.Åtgärden från landstinget och Göran Wallo blev att kräva att någon annan från företaget håller i kontakterna med landstinget. Företaget beslutade då att denne annan ska vara styrelseordföranden Björn Lagerkvist.Viktig del
Enligt Göran Wallo har han aldrig tidigare varit med om att landstinget tvingats vidta liknande åtgärd mot ett företag.-Vi är ju dessutom kund till Textilservice och vill bli sedda som en sådan. Det är viktigt att vi nu kan gå vidare och att samarbetet fungerar. Tvätten är en mycket viktig del i patientsäkerheten, säger Göran Wallo.Robert Ljungberg bekräftar beskedet från landstinget och att det numera är Björn Lagerkvist som ska ha hand om de övergripande avtalsfrågorna med landstinget. Det ändrar enligt honom inte något i sak, men han ångrar sitt agerande:-Det här var i en tid då vi arbetade hårt för att rädda tvättjobben kvar i Boden och i den vevan har jag nog trampat en del på tårna och också sårat en person. När jag ringde om handlingarna till den aktuella tjänstemannen sa jag några sanningens ord för mycket. Det var klantigt av mig och jag ber så mycket om ursäkt, en ursäkt som jag också ska framföra direkt till berörd person, säger Robert Ljungberg. Tar frågorna
Björn Lagerkvist säger att det som hänt är olyckligt, men att det är han i stället för Ljungberg som tar frågorna med landstinget ser han inte som något problem.-Hur landstinget har resonerat är deras sak. Mitt ansvar är att vi får en lösning som landstinget är nöjda med. Det var deras önskan att få en annan kontaktperson hos oss och självklart gör vi allt för att ha en bra relation med dem , liksom med våra andra kunder, säger Lagerkvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!