Olycksdrabbad bransch
NTF:s yrkesförrarråd i Norrbotten tycker att det är oacceptabelt att den tunga trafiken är inblandad i 24 procent av alla dödsolyckor i trafiken. Branschens brister har hamnat i fokus och nu är det meningen att slarv, fusk, brister och stress ska upp till ytan och en gång för alla rensas bort.
- Det är bara att yrkeschaufförerna är överrepresenterade när det gäller olyckor, säger Stefan Lundin, ombudsman på Transports avdelning 26 i Luleå.
Brister
Transport sitter med i NTF:s (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) yrkesförarråd tillsammans med fackförbunden Kommunal, Handels, Livs och Seko.
I dag är den tunga trafiken inget föredöme i trafiken men det borde den vara, menar yrkesförarrådet.
- Vi ser alldeles för många kollegor som brister i sitt beteende - håller för höga hastigheter, slarvar med bältet, kör- och vilotider, avståndshållning med mera, säger Kjell Norrbin, ordförande i NTF:s yrkesförarråd i Norrbotten.
Rådet utmanar nu transportföretagen i Norrbotten att ta tag i problemen.
- Vi kör ofta stora fordon och syns därför mer och då är det extra viktigt att vi föregår med gott exempel, säger Norrbin.
Pressade
På onsdagen besökte yrkesförarrådet åkeriarbetsplatser i Norrbotten för att ge trafiksäkerhetsinformation. Dessutom genomfördes en enkät där förarna själva fick redovisa sitt eget beteende i trafiken och sin uppfattning om trafiksäkerhet. Enkäten kommer att sammanställas och redovisas senare i höst.
- Chaufförerna får svara på frågor om arbetstider, raster och vilotider, bland annat, säger Stefan Lundin.
Han menar att många förare av tunga fordon har pressade scheman.
- Senast efter fyra och en halv timmes körning ska de ha en 45 minuter lång rast, berättar Lundin.
Yrkesförarrådet kräver dessutom att alla företag som bedriver yrkestrafik ska ha ett aktivt trafiksäkerhetsarbete och att det finns rutiner som gör att förarna följer hastighetsbegränsningar, att de är nyktra och drogfria och att bilbältet används.
För att kunna ta rast tvingas många förare rucka på bestämmelserna. Polisens kontroller av den tunga trafiken har intensifierats och många chaufförer får böta när de stoppas.
- Det här har varit ett jätteproblem det här året sedan reglerna skärptes och böterna höjdes, menar Lundin.
För få
Bristen på chaufförer är en bakomliggande orsak. I dag utbildas det årligen 54 chaufförer på tre gymnasieskolor i Norrbotten men en undersökning som gjort visar att behovet är cirka fem gånger så stort.
- Branchen får skylla sig själv. Vi på Transport har pratat om det här problemet i tio år, säger Lundin.
Han menar att i dag får alla som har ett C-körkort köra lastbil.
- Det är inte så bra. Kvaliteten i kåren har sjunkit.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!