Olycksdrabbad båttyp används i Luleå

8 december kantrade och sjönk en lotsbåt i Finland och två personer miste livet. I Luleå används en likadan båt vid lotsarbetet. Nu har personalen i Luleå fått restriktioner i hur de ska närma sig fartygen.

Olycka. I början av december omkom två personer i Finland när deras lotsbåt kapsejsade i samband med ett uppdrag. i Luleå används en likadan lotsbåt under den isfria perioden och olyckan i Finland har gjort att personalen i Luleå fått restriktioner i hur de ska närma sig fartygen.

Olycka. I början av december omkom två personer i Finland när deras lotsbåt kapsejsade i samband med ett uppdrag. i Luleå används en likadan lotsbåt under den isfria perioden och olyckan i Finland har gjort att personalen i Luleå fått restriktioner i hur de ska närma sig fartygen.

Foto: Jens Ökvist

Luleå2018-01-06 06:00

Det var i samband med att lotsbåten skulle utföra ett uppdrag vid Borgå i Finland som olyckan inträffade. Lotsbåten skulle hämta en lots från ett fartyg men något gick fel och båten kapsejsade och lade sig efter ett tag med bottnen uppåt. Den 15 ton tunga lotsbåten sjönk i samband med räddningsarbetet och blev liggande på 23 meters djup. Den är nu bärgad och undersöks.

Vid olyckstillfället var vädret dåligt men inte extremt på något sätt.

– Enligt våra uppgifter var förhållandena svåra när olyckan inträffade, men lotsbåtar ska klara av att agera i mycket värre förhållanden än så. Sett till det är det här fallet märklig, sade Veli-Pekka Nurmi, direktör på Olycksutredningscentralen när olyckan inträffade.

I Luleå arbetar 6 lotsar och 6 båtmän. Den båt de använder är en exakt likadan båt som den som kantrade i Finland. Den är byggd av samma företag, Kewatec i Finland, och det finns sex i Sverige.

En oväntad olycka av detta slag skapar givetvis oro tills det står klart hur olyckan egentligen kunde hända.

– Ja, jag har funderat mycket och jag tror att de flesta båtmän som sitter och kör där ute har funderat en hel del på det, säger Markus Andersson.

Han arbetar på Sjöfartsverket och är driftchef över Bottenviken där han har hand om fyra lotsstationer. Andersson är stationerad i Luleå.

Det som kommit fram hittills är att lotsbåten inte kolliderat med fartyget. Utredningen hittills visar i stället att olyckan orsakades av en kombination av sjögång, bakvågor och kraftiga strömmar från fartyget som ska ha girat. Från svensk sida följer man utredningen nära och har goda kontakter med finländarna.

– De har gått ut med en restriktion i Finland att man inte ska närma sig ett fartyg för nära aktern och det är sånt som vi normalt inte gör så ofta här. Den restriktionen har vi satt in här i Sverige också, säger Markus Andersson.

Markus Andersson säger att beskedet om olyckan givetvis påverkar personalen.

– Det är fruktansvärt tragiskt när två med samma yrke går bort så där. De som har kört de här båtarna blev väldigt förvånade och funderade framför allt hur detta har hänt. Och även fast vi har fått informationen nu är det svårt att förstår hur det kunde hända.

Ni känner själva att det är en väldigt säker båt?

– Ja, verkligen.

I nuläget kör inte båtmännen i Luleå den aktuella båten utan använder sig av en så kallad kutter som klarar isförhållanden men till våren sjösätts den vanliga lotsbåten igen. Utredningen kring olyckan i Finland beräknas inte vara helt klar förrän till sommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om