Den ena anmälan gäller att en person avled onsdag kväll/natten mot torsdag ensam i sitt hem. Personen hade då larmat åtta gånger, mellan klockan 19.56 och 20.25.
Nattpatrullen fick ett telefonsamtal från Larmcentralen hos larmoperatören Tunstall klockan 01.30, om att personen hade larmat för fem timmar sedan. Nattpatrullens personal var framme hos brukaren strax efter klockan 2 och hittade då personen avliden i sitt vardagsrum.
Den avlidna larmade alltså nattpatrullen åtta gånger under 1,5 timmes tid. I Lex Sarah-anmälan gällande dödsfallet skriver socialförvaltningen att hemtjänsten besökte brukaren sista gången 19.30 på onsdagskvällen men "fann inget avvikande vid besöket". Det framgår av anmälan att socialförvaltningen inte känner till om larmfördröjningen är orsak till dödsfallet. Lena Johansson är socialt ansvarig samordnare i Luleå kommun och den som har lämnat in Ivo-anmälningarna.
– Allt har varit kaos i första skedet. Det jag har gjort nu är att se till att få in anmälningarna. Vi har två månader på oss från kommunens sida att utreda vad som har hänt, men det kommer nog att gå fortare än så.
Den andra anmälan som kommunen gjort handlar om driftstörningen i trygghetslarmet, som har pågått sedan den 7 oktober. Enligt information från Ivo är det myndighetens uppgift att göra tillsyn av socialtjänst och vård- och omsorgsgivare, däremot inte företagen som tillverkar larm eller andra tekniska produkter som används inom vård och omsorg.