Ökad övervakning i vinter
Problemet med de många skoterstölderna engagerar såväl försäkringsbranschen, polis som skoterföreningar. Likväl jobbar man med frågan hur olyckor ska kunna förebyggas. Igår samlades man i Luleå för att tillsammans komma närmare en lösning.
Foto:
Hans oro delas av bland andra Ove Lundberg, utredare hos Vägverket.-Ja, det är nog mycket upp till oss själva vad det blir av det här.Han deltar i arbetet med ett snöskoterprogram och i Nationella snöskoterrådet som är ett forum för diskussioner och överenskommelser om skoterfrågor. Här finns representanter från bland annat vägverket, försäkringsbolag, länsstyrelser och intresseorganisationen Snofed. Lundberg redovisade också statistik från Umeå universitet som visar att mellan åren 1999 och 2005 (sju säsonger) så dog 85 personer, vilket är 12,1 i snitt per år. Medelåldern hos de döda var 41 år. 92 procent var män. 7 av tio olyckor inträffade under helger och 40 procent mellan klockan 19 och 22 på kvällen.-Det är en tydlig fingervisning till övervakningen hur listorna ska sättas, säger han och konstaterar samtidigt att alkohol har en mycket stor del i olyckorna.-Sju av tio hade alkohol i kroppen och stora mängder dessutom. Medelpromillehalten var 1,7. Över 91 procent hade över en promille, säger Ove Lundberg.Frågan som lätt inställer sig är när det blir aktuellt med alkolås på snöskoter?Enligt Lars-Gunnar Lundwall, ordförande för Snofed finns det fältförsök på olika håll, bland annat i Ebbenjarka, men hans egna erfarenheter hittills är - bekymmer.-Det är problem med kylan. Apparaterna fungerar bra när maskinerna står i varmgarage, men ute i kylan riskerar maskinen att inte starta och vi vill inte ha fler olyckor för att inte maskinerna går igång. Utvecklingen går framåt, men än är vi inte där, säger han.Bättre leder
Många av olyckorna i undersökningen var drunkningsolyckor, varför 40 procent av de förolyckade hade haft hjälp av en flytoverall. Enligt Ove Lundberg måste man också aktualisera frågan om hjälmtvång, när man analyserar de olyckssiffrorna.Karl-Erik Björkén hos Snofed tycker för övrigt att den främsta åtgärden för att minska antalet skoterolyckor är bättre skoterleder. Frågan om skoterförarbeviset ska vara obligagtoriskt för alla som kör skoter är enligt honom också fortfarande aktuell. Provet för förarbeviset handlar mest om regelverk och körningen gås igenom mest i teorin. Enligt Björkén vore det önskvärt att kraven höjdes på manöverdelen. -Men det är inte den ålderskategorin som idag har krav på förarbevis som står bakom de flesta olyckorna. Det är betydligt äldre förare som är inblandade, säger Karl-Erik Björkén.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!