Ökad övervakning i vinter

Problemet med de många skoterstölderna engagerar såväl försäkringsbranschen, polis som skoterföreningar. Likväl jobbar man med frågan hur olyckor ska kunna förebyggas. Igår samlades man i Luleå för att tillsammans komma närmare en lösning.

Foto:

LULEÅ2008-01-16 01:45
Skadestopp snöskoter. Under det temat och med målet att stoppa skoterstölderna och förebygga olyckor samlades ett 60-tal företrädare för försäkringsbolag, Larmtjänst, polisen, vägverket, skoterklubbar och intresseföreningen Snofed i Luleå igår kväll. De mest långväga deltagarna kom från finska Rovaniemi och Oslo i Norge.Det faktum att det i Norrbotten varje år stjäls många skotrar, att försäkringsbolag blir utsatta för många bedrägerier i samband med försvunna och skadade skotrar och att det inträffar många olyckor med skoter inblandad har fått dessa olika organisationer att samverka för att komma åt problemen. Dels kostar skadorna pengar, men de många olyckorna orsakar också stort mänskligt lidande och tragedier av olika slag. Mats Carlsson hos Larmtjänst, som ägs av Svenska Försäkringsföreningen, säger att polisen i länet kommer att ha en tuffare övervakning av skotertrafiken i vinter. -Det har prövats i Dalarna med mycket gott resultat. Jag älskar skoteråkning, men är bekymrad över allt busåkande, stölder och allvarliga olyckor. Blir det för mycket finns risk att det förbjuds. Det gäller att alla hjälps åt att få ordning på det här, säger han. Delar oron
Hans oro delas av bland andra Ove Lundberg, utredare hos Vägverket.-Ja, det är nog mycket upp till oss själva vad det blir av det här.Han deltar i arbetet med ett snöskoterprogram och i Nationella snöskoterrådet som är ett forum för diskussioner och överenskommelser om skoterfrågor. Här finns representanter från bland annat vägverket, försäkringsbolag, länsstyrelser och intresseorganisationen Snofed. Lundberg redovisade också statistik från Umeå universitet som visar att mellan åren 1999 och 2005 (sju säsonger) så dog 85 personer, vilket är 12,1 i snitt per år. Medelåldern hos de döda var 41 år. 92 procent var män. 7 av tio olyckor inträffade under helger och 40 procent mellan klockan 19 och 22 på kvällen.-Det är en tydlig fingervisning till övervakningen hur listorna ska sättas, säger han och konstaterar samtidigt att alkohol har en mycket stor del i olyckorna.-Sju av tio hade alkohol i kroppen och stora mängder dessutom. Medelpromillehalten var 1,7. Över 91 procent hade över en promille, säger Ove Lundberg.Frågan som lätt inställer sig är när det blir aktuellt med alkolås på snöskoter?Enligt Lars-Gunnar Lundwall, ordförande för Snofed finns det fältförsök på olika håll, bland annat i Ebbenjarka, men hans egna erfarenheter hittills är - bekymmer.-Det är problem med kylan. Apparaterna fungerar bra när maskinerna står i varmgarage, men ute i kylan riskerar maskinen att inte starta och vi vill inte ha fler olyckor för att inte maskinerna går igång. Utvecklingen går framåt, men än är vi inte där, säger han.Bättre leder
Många av olyckorna i undersökningen var drunkningsolyckor, varför 40 procent av de förolyckade hade haft hjälp av en flytoverall. Enligt Ove Lundberg måste man också aktualisera frågan om hjälmtvång, när man analyserar de olyckssiffrorna.Karl-Erik Björkén hos Snofed tycker för övrigt att den främsta åtgärden för att minska antalet skoterolyckor är bättre skoterleder. Frågan om skoterförarbeviset ska vara obligagtoriskt för alla som kör skoter är enligt honom också fortfarande aktuell. Provet för förarbeviset handlar mest om regelverk och körningen gås igenom mest i teorin. Enligt Björkén vore det önskvärt att kraven höjdes på manöverdelen. -Men det är inte den ålderskategorin som idag har krav på förarbevis som står bakom de flesta olyckorna. Det är betydligt äldre förare som är inblandade, säger Karl-Erik Björkén.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om