Ohållbart läge för talpedagoger

När Anja Matti började som talpedagog ansvarade hon för 400 barn. Läsåret 08/09 är antalet uppe i 2.108. Nu vädjar hon till makthavarna.

GRUNDEN TILL FORTSÄTTNINGEN. "Talet och språket är grunden till           all annan fortsatt inlärning", säger Centrala stödteamts talpedagog, Anja Matti.

GRUNDEN TILL FORTSÄTTNINGEN. "Talet och språket är grunden till all annan fortsatt inlärning", säger Centrala stödteamts talpedagog, Anja Matti.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2009-09-14 06:00
Anja Matti vet vad hon talar om. Redan 1969 började hon som speciallärare inom särskolan, tio år senare blev hon talpedagog.- Jag har sett konsekvenserna av alla nedskärningar i kommunen, menar hon.Utöver talpedagogutbildningen är hon också universitetsutbildad på grav språkstörning och grav läs- och skrivsvårighet. Därmed slår hon också fast att hennes kunskaper om vad dessa svårigheter innebär sträcker sig betydligt längre än beslutsfattarnas.- Att ha svårigheter med tal, språk och kommunikation är det svåraste funktionshinder ett barn kan ha, säger hon.Svårigheterna blir värre
Anja Matti har följt barn som inte fått hjälp med sina talsvårigheter, redan i femman - sexan har de grava läs- och skrivsvårigheter. En elev med de problemen får inte godkända betyg i nian och kommer därmed inte heller in på gymnasiet.- Utslagningen börjar redan i skolan. Om barnet fått hjälp för sin svårigheter i den lägre åldern hade det hjälpt dem att bli bättre på att läsa och skriva. Talet och språket är grunden i den långa inlärningen, säger hon. Fem gånger fler
När Anja Matti började som talpedagog 1980 ansvarade hon för 400 grundskolebarn vilket också var rekommendationen. Totalt i Luleå kommun fanns tolv heltidsanställda talpedagoger, barnomsorgen hade egna. Nu är antalet talpedagoger nere i fem.- Jag ansvar för fem gånger fler barn, vilket är mer än jag mäktar med. De som har rätt till hjälp får inte det, konstaterar hon.Till råga på allt ska ytterligare en talpedagogtjänst dras in vilket innebär att hon och kollegorna på Centrala stödteamet får än fler barn/elever inom sitt ansvarsområde.- Man får prioritera än hårdare och satsa på de med gravast svårigheter även om de andra också har rätt till hjälp. Det kommer att bli stora reaktioner hos föräldrarna, de ser ju till sina barn, menar hon.Redan för något år sedan bad rektorn på Svedjeskolan att Anja Matti skulle tillbringa mer tid där, men det gick inte, för vem skulle då ge de andra barnen på de andra skolorna hjälp?Nu vädjar Anja Matti till beslutsfattarna att göra något åt situationen. Ansvaret för barn med särskilda behov är kommunens. I nya skollagen som är ute på remiss betonas också kommunens ansvar ytterligare.- Låt åtminstone den femte talpedagogen vara kvar i tjänst så att fler får hjälp, säger hon trött.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om