Oförklarligt haveri

Flygolyckan på Kallax förbryllar.
Det finns ännu ingen förklaring till varför passagerarplanet från Pajala kraschade vid landningen i Luleå.
? Vi vet vad som hänt men inte varför, säger Henrik Elinder från Statens haverikommission.

LULEÅ2003-09-19 06:30
I onsdags kväll kraschade ett passagerarplan av typen Jetstream vid landningen på Kallax flygplats. Planet kom från Pajala och det fanns två personer ombord, piloten och hans styrman. Inga passagerare fanns med på just denna flygning.<br> ? Det är så, ibland har vi full kärra och ibland kan det vara tomt, säger Martin Lindskog, VD för flygbolaget Executive express european (EEE).<br>Samma dag hade samma plan med samma besättning gjort två tidigare turer utan missöden.<br> ? Nu gäller det för oss att ta reda på exakt vad som hände, varför det hände och vad som ska göras för att undvika att det händer igen, säger Henrik Elinder som är flygteknisk utredningschef på haverikommissionen.<br>Svarta lådan till England<br>Han och en kollega har säkrat både den svarta lådan och planets voice recorder. De ska skickas till England, planet är tillverkat där, där den information som finns plockas fram. Det är all kommunikation mellan piloter och flygledare samt tekniska data om motorer, höjd, fart med mera.<br>Haverikommissionen har dessutom hört de båda piloterna, flygledarna samt andra vittnen under torsdagen.<br> ? Vi vet vad som hände men inte varför, säger Elinder.<br>Det var när planet skulle landa vid 18.30-tiden som något inträffade. Piloten kom in från havet och skulle just rätta upp planet för att sätta ned det på banan när det plötsligt både girade och rollade till höger samtidigt. <br>Högra vingen slog i marken, trots att besättningen försökte undvika kraschen genom att söka rätta upp planet. Planet bedömdes då vara nere på 15 meters höjd.<br>Kanade runt<br>Därefter vek sig planet åt höger, slog i nosen och kanade runt ett varv så att nosen nästan pekade tillbaka mot havet igen. Den illa tilltygade flygplanskroppen besprutas med skumsläckare av brandkåren på Kallax.<br>Besättningen beskrivs vara ?omtumlade? men inte allvarligt skadade. Piloten klarade sig helt oskadd medan styrmannen fick uppsöka sjukhus. Han har ont i ryggen och en spricka i knät. Han har lämnat sjukhuset men ska röntgas för sina ryggsmärtor.<br> ? De får nu ta igen sig och sedan får vi se när de kan flyga igen. Det avgör de själva, säger Martin Lindskog.<br>Erfaren pilot<br>Enligt haverikommissionen är piloten mycket erfaren medan hans styrman är ?mindre erfaren?. Men det var piloten som hade kommandot och han har inte kunnat lämna någon förklaring till det som hände. Vädret var bra med god sikt och lugna vindar. Inflygningen gick också helt normalt.<br> ? Men något hände i samband med utplaningen strax före landning. Med hjälp av svarta lådan kan vi rekonstruera det sekund för sekund, säger Henrik Elinder.<br>Flygplanet blev alltså illa tilltygat och bogserades under torsdagen in i en hangar. EEE vill inte visa det för media.<br> ? Det är inte praxis och det kommer inte att ske, meddelar Martin Lindskog.<br>Beprövad flygplanstyp<br>Flygplanstypen beskrivs som ?beprövad? och används över hela världen. Den slutade tillverkas för drygt tio år sedan och finns i 440 exemplar. Planet kan ta 18 passagerare.<br>På grund av kraschen ställdes morgonturen mellan Luleå och Pajala in. Senare på torsdagen satte EEE in ett annat plan på rutten.<br>Haverikommissionens utredning ska vara klar inom sex månader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!