Oenighet om snabbtågspersonal

Nu väntas klartecken för snabbgående tåg på Luleå?Umeå. Samtidigt återinförs inte det indragna Norrlands-tåget. Förhandlingar om personalminskningar stundar och LO Norrbotten anklagar Västerbottenspolitiker för utpressning för att rädda jobb i Vännäs.

LULEÅ2005-07-22 06:30
Personal i Luleå, Gävle och Vännäs står mot varandra.<br>Uppgifter som nått Seko och LO Norrbotten säger att landstingspolitiker i Västerbotten gett ultimatum. Om pengar till den snabbgående tågtrafiken ges från landstinget ska anställda i Vännäs ha fribrev. Ingen ska behöva gå från jobbet.<br>Utpressning<br>Det får Torbjörn Lidberg, med i styrelsen för LO Norrbotten, att signalera rött ljus.<br> ? Det är ren utpressning. Personal-minskningar ska ske via förhandlingar, inte via politisk styrning. Det är inga beredskapsjobb vi talar om.<br> ? Politiker har inget på personal-sidan att göra, deklarerar Bo -Andersson, företrädare i Seko för Connex anställda i Luleå.<br>Stefan Johansson, trafik-områdeschef vid Connex Norrlandstrafik, säger sig inte hört uppgifterna.<br> ? Men fribrev, sånt har jag aldrig hört talas om, det kan jag inte tänka mig att vi ska ge, säger han.<br>Från det utpekade landstinget i Västerbotten har inte Kuriren fått någon kommentar.<br>Bakgrunden är att de tre Norrlandstågen i huvudsak har reducerats till två. Det har setts som tillfällig lösning men verkar bestå.<br>Oacceptabelt<br> ? Om kunderna kommer tillbaka kan tåget återinföras. I dagsläget fyller vi inte ordinarie tåg och då finns inte möjligheterna, säger Stefan Johansson, Connex.<br>Det finns en övertalighet att hantera och det gäller även om snabbgående tåg införs. Striden, sådan LO och facket uppfattar den, gäller alltså att en ort, tillika personalgrupp, skulle undantas. Vilket inte accepteras<br>Om tre veckor samlas politiker och Connex för avgörande möte om den snabbgående trafiken. Vid ett ja, vilket väntas bli fallet, kan snabbgående tåg införas från februari nästa år. Det blir ett morgontåg och ett eftermiddagståg. Tåg av typen Regina, alltså inte snabbtåg i ordets rätta bemärkelse, sätts in på Luleå?Umeå och anslutning på Kiruna sker via trafik som redan går.<br>Bakgrunden vad gäller trafiken är att det inte minst från Norrbotten drivits på för att få igång snabbgående trafik mellan Kiruna?Luleå?Umeå. I upphandlingen där Connex tog hem Norrlandstrafiken fanns en option om snabbgående tåg med men det blev aldrig av.<br>En av de frågor trafiken hänger på är finansieringen. På Norrlandstågen är det statliga Rikstrafiken som upphandlar. Vad gäller de snabbgående tågen har landstingen, länsstyrelserna och länstrafikbolag avgörande betydelse.<br>Underhållet måste också fungera.<br> ? Vi lägger underhållet i Notviken och behöver veta att det fungerar, säger Stefan Johansson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om