Föreningen ansökte om en miljon kronor som skulle gå till lönekostnader för grundarna Anna och Stefan Karlsson.
Anna Lindberg, regional utvecklingsdirektör, säger att ansökan inte var komplett – trots fortlöpande dialog om kompletterande information från Vildakidz.
– Någonstans måste vi sätta gränsen. Budgeten var otydlig redan för 2019 och nu har de inte tillräckligt väl beskrivit hur verksamheten blir inför 2020 heller, vad gäller intäkter med mera, säger hon.
Ansökan lämnade alltför många frågetecken, menar hon. Om stadgar för verksamheten och beskrivningar inför det kommande året, planerade aktiviteter, kostnader och budget i sin helhet.
– Utifrån underlagen fick vi inte en tillräckligt bra bild av verksamheten. Då kan vi inte känna trygghet i att avsätta skattemedel för dem.
Har dialogen med Vildakidz varit otillräcklig?
– Nej. Kulturchefen och jag har haft möten med Vildakidz redan i våras kring detta. Vi har gett dem mycket tips om hur föreningen ska stabiliseras och ”byråkratiseras”, eftersom det behövs.
Noterbart är att Vildakidz redovisade en vinst motsvarande 1,25 miljoner kronor för 2018, närmare en miljon kronor mer än 2017.
– Det fanns frågor kring budget och vinst som lämnades obesvarade, trots att vår ekonomichef var i kontakt med Vildakidz revisor, säger Lindberg.
Hur ska de gå vidare inför kommande år?
– De måste bli en verksamhet som har ”koll på läget”. Vildakidz behöver formera föreningen bättre, jobba på ett annat sätt, ha en mer breddad styrelse. Det finns externa stöd för detta.
– Men ytterst är det ju politikerna i nämnden som fattar beslutet om verksamhetsbidraget, tillägger Anna Lindberg.
Anna Karlsson är besviken över beskeden.
– Jag förstod att de skulle ha synpunkter på vår budget. Den är svår att skriva, då vi aldrig i förväg vet vilka pengar vi har att röra oss med. En ren gissningslek.
Hon kände inte till att revisorn hade kontakt med regionen och att det fanns oklarheter angående vinsten för 2018.
– Region Norrbotten har inte frågat oss personligen om det. Intäkterna kommer från den årliga sponsring på 20 000 kronor vardera, som vi har fått från Luleås olika bostadsbolag, men också kommunens årsbidrag på 250 000 kronor samt från stödmedlemmar, insamlingar och andra företag.
Vilken är avsikten med vinsten?
– Vi visste att dagen skulle komma, när vi inte längre kunde vara tjänstlediga. Därför har vi "hamstrat" för att så småningom kunna ta ut lön. Vår dröm är att göra detta på heltid utan att bränna ut oss själva – då hjälper vi ju ingen.
– Men pengarna ska också gå till aktiviteter, hyror, transporter med mera. Och en halv miljon kronor går till julens matpresentkort, som skickas ut i länet, säger Anna Karlsson.