Teknikhistoriker om dagens tågkaos: "Gråter inombords"

På onsdagen inträffade en ny sextimmarsförsening med ett av Vy:s tåg. Kristina Söderholm, professor i teknikhistoria vid LTU, tycker det är sorgligt och patetiskt att tågen fungerar så dåligt.

Kristina Söderholm är professor i teknikhistoria vid LTU.

Kristina Söderholm är professor i teknikhistoria vid LTU.

Foto: Privat

Luleå2021-07-28 16:41

– Som teknikhistoriker gråter jag inombords över utvecklingen. För 100 år sedan hanterades järnvägen som en viktig fråga av staten. Man satsade djärvt på elektrifieringen i Norrbotten. Men utvecklingen sedan dess i fråga om avreglering och ekonomistyrda upphandlingar skulle ge skrämselhicka åt alla som var inblandade då, säger hon.

Flera läsare har hört av sig efter tisdagens tidningsartiklar om försenade nattåg – alla med samma budskap: "Det måste bli ett slut på tågkaoset!" 

När Vy tågs presstjänst svarar på onsdagen är det ännu en försening på gång på cirka sex timmar. Det är nattåg 94 i norrgående riktning som är drabbat den här gången.

– Det var ett kontaktledningsfel i Älvsbyn, där det blev stående i några timmar. Sedan var det en incident i Boden vid niotiden som gjorde att det blev ytterligare någon timme försenat, säger Tor Kangas på Vy tågs pressjour.

Som följdeffekt blev även tåget i södergående riktning försenat.

– Det ersätts med buss från Riksgränsen ner till Boden, eftersom det andra tåget först måste till Narvik för att städas och bäddas, förklarar Tor Kangas.

I övrigt är det ett blixtnedslag som har påverkat tågtrafiken de senaste veckorna, ända fram till häromdagen, och som har tvingat tågen att köra med nedsatt hastighet. Nu går det att passera i normal hastighet igen, men vid en mötesplats i Gransjön där två av Vy tågs dagtåg ska mötas, går det fortfarande inte att mötas.

– Allt har i princip brunnit sönder av åsknedslaget, så Trafikverket måste bygga ett helt nytt ställverk. Det kommer att hålla på till vecka 37.

Tågen måste nu mötas en station tidigare istället, vilket gör att man inte hinner förbi de planerade underhållsarbetena som i sommar utförs på kvällar och nätter mellan Gällivare och Kiruna. Detta leder till att man måste sätta in ersättningsbussar mellan Gällivare och Kiruna på två avgångar om dagen, vilket också ger upphov till vissa förseningar under kommande veckor.

Känns det inte tröstlöst med alla dessa förseningar?
– Det är klart att det är betydligt trevligare för alla om tågen kan vara i rätt tid. Sedan är det många olika parametrar som spelar in för tillfället som gör att vi har fått så mycket förseningar, till exempel solkurvor och kontaktledningsfel. Ofta är det sådant som varken Trafikverket eller tågoperatören kan förebygga.

Teknikhistorikern Kristina Söderholm drabbades själv nyligen av tågkaoset. Hon skulle ta tåget till Murjek för att därifrån åka vidare till Kvikkjokk. Trots att hon är van att söka information lyckades hon inte hitta någon uppgift om ankomsttid så att hon kunde vara säker på att hinna med länsbussen till Kvikkjokk. 

– Jag sökte på Internet, jag ringde Vy tåg och jag var nere på järnvägsstationen i Luleå för att försöka hitta någon information om ankomsttiden, men ingenstans gick det att få reda på det.

Tor Kangas vid Vy tåg kan inte heller svara på varför det inte gick att hitta.

För Kristina Söderholm innebar det att hennes man blev tvungen att skjutsa henne till Murjek.

– Det är så orimligt sorgligt när tågen fungerar så här dåligt eftersom det är det färdmedel som – för oss alla som tycker att klimatfrågan är viktig – är det enda riktiga alternativet för medellånga och längre resor. Järnvägen är en nerv i vårt avlånga land och behövs för arbetsmarknaden, konstaterar hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!