Nytt liv för gammal vagn

Vagnen är 68 år gammal och kom till Sverige 1940 efter en uppgörelse mellan Nazityskland och svenska staten mitt under brinnande krig. Efter att ha stått och rostat i 28 år har den i år genomgått en försiktig renovering i Karlshäll utanför Luleå. - Jag vill visa hur den såg ut när de användes, säger E Bertil Persson, Malmbanans vänner.

TJÄRADE PLANK. Så här ser den gamla vagnen ut efter renoveringen.

TJÄRADE PLANK. Så här ser den gamla vagnen ut efter renoveringen.

Foto: BERNDT DIMEUS

LULEÅ2008-09-12 06:00
När järnvägsentusiasten E Bertil Persson berättar om sin ögonsten, den svårt rostskadade bulkgodsvagnen som anlände till Luleå för nästan exakt tre år sedan, får han något drömmande i blicken. Det krävs förstås lite mer än bara ett flyktigt intresse för att bry sig om gamla järnvägsvagnar och lita på att Persson har den rätta glöden. Det är inte alla som har den uthållighet och den brinnande entusiasm som krävs för att ensam ro i land ett projekt av den här digniteten.Totalt kom 335 vagnar av den här typen till Sverige under andra världskriget men redan innan de rullade in över gränsen hade de varit med om en hel del.Amerikanska
Egentligen var vagnarna tänkt att hamna i Kina som en del av en stor upprustning och utbyggnad av landet järnvägssystem men kriget mellan Japan och Kina 1937 satte stopp för leveranserna.Vagntypen är i grund och botten en amerikansk konstruktion, en så kallad gondola eller lådvagn, men just den här vagnen och dess bröder och systrar byggdes i Belgien.När kineserna var förhindrade att fullfölja köpet hamnade en massa paket med de monteringsklara vagnarna i Antwerpens hamn. Högkonjunkturen under kriget skapade ett enormt behov av nya järnvägsvagnar och det var mycket svårt för järnvägsbolagen att hitta någon som kunde leverera i tid. Vånda
Trots att vagnarna egentligen inte passade för svenska behov köptes de efter viss vånda in av både statliga SJ och privata GDG.Under kriget användes de bland annat för att frakta malm, olja och ved men efter kriget hittade man ingen bra transportuppgift för dem. - Då kom järnvägsbolagen på att de gick att använda för kokstransporter, berättar Persson.Mellan 1978 och 1981 användes vagnarna för att transportera 400.000 ton koks från koksverket i Luleå till Domnarvets järnverk i Borlänge sedan den svenska stålindustrin rationaliserat och omstrukturerat sin verksamhet.- De fick tjänstgöra som koksvagnar trots att SJ inte var så glada över att så här gamla vagnar användes för 100 mil långa transporter.De flesta av de ursprungliga 335 vagnarna är i dag skrotade eller sönderrostade men när Persson 2002 fick höra talas om att det fanns en vagn i Kalmar tyckte han att det skulle vara mödan värt att få den till Luleå och dra igång ett restaureringsarbete.- Jag tyckte att det passade in här eftersom den gått i järnverkshanteringens tjänst.I dag, sex år senare och efter en hel del bekymmer och besvär, står vagnen redo för att visas upp för intresserade.- Jag hoppas att den ska kunna växlas upp till järnvägsmuseet i Karlsvik inom kort så att den kan visas, säger Persson.Källa: E BERTIL PERSSON.
Malmbanans Vänner är en ideell förening som grundades 1982. Huvudsyftet med verksamheten är bevarandet av historisk järnvägsmateriel från i synnerhet Malmbanan. Föreningen driver Norrbottens Järnvägsmuseum i Karlsvik och ordnar järnvägstrafik med veterantåg.Malmbanans vänner samlar på fordon (de har mer än 140) och andra föremål från Malmbanan och anslutande linjer samt historisk information om dessa. På museiområdet finns 10 större eller mindre byggnader samt en del andra fasta installationer. Källa: MALMBANANS VÄNNER
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om