Unika butiker startade som ett kommunprojekt år 2013 i Sundsvall och Timrå på initiativ av butiksägare. Tanken med nätverket är att samla och synliggöra fristående och privatägda butiker som inte tillhör en kedja. I skrivandets stund har 31 städer runt om i landet anslutit sig till nätverket.
För att få vara med måste butikerna tänka på hållbarhet. Med det menas att butiken måste ta hänsyn till miljön, eller människor på något sätt. Exempelvis att man säljer ekologiska produkter eller säljer varor som produceras under bra arbetsförhållanden.
Butikerna Vitré och Hafva är hitintills de enda butikerna i Luleå som har anslutit sig.
– Det känns jätteroligt med den här typen av initiativ. Småbutiker är en viktig del av utbudet i en stad och är en kontrast till andra butiker. Att driva en mindre butik är en ständig kamp mot de stora kedjorna, säger Åsa Forssell, butiksägare Hafva.
Och hoppet finns att Unika butiker ska hjälpa.
– Jag hoppas att det är ett steg i rätt riktning, tanken är god, säger Åsa Forssell.
På butiken Vitré instämmer man.
– Marknadsföringsmässigt är det svårare för en mindre butik eftersom det är så dyrt med reklam. I dag får man försöka leva på sitt rykte. Min förhoppning är att det ska bli lättare att nå ut nu, säger Bo Stenlund, butiksägare Vitré.
Åsa Forssell försöker se positivt på framtiden.
– Det finns de som säger att det inte finns någon framtid för småbutikerna, det tror inte jag. Jag tror att det kommer att vända, och personer kommer värdesätta de mindre butikerna i framtiden. Tillsammans är vi starka, säger hon.