Näringslivschefen Matz Engman tror att den digitala industrin i Luleå kommer sysselsätta lika mycket folk som stålverket inom några år.
Kommunalrådet Karl Petersen kallar Facebook den största företagsetableringen i kommunen i modern tid.
Båda har de varit drivande i arbetet att marknadsföra Luleå som den självklara platsen för serverhallar.
Om några månader ska Facebook invigas och Matz Engman planerar något stort.
Grundaren och multimiljardären Mark Zuckerberg är inbjuden.
- Man vet inte. Rätt som det är tycker han det är fantastiskt med den här första stora investeringen utanför USA, säger näringslivschefen.
Högst upp på Kyrkogatan 13, med utsikt över Norra hamn, har Luleå näringsliv sitt kontor.
En storskalig version av Facebooks gilla-tumme hänger på väggen.
- Jag har haft förmånen att ha varit med från första "spadtaget", säger Matz Engman om Facebookaffären.
Det märks. Näringslivschefen kan den här historien. Han har berättat den hundratals gånger förut.
Med hjälp av en powerpointpresentation beskriver han alla de positiva effekter Facebooketableringen har fört med sig. Om alla stora internationella - och hemlighetsfulla - företag som är en underskrift från Luleå.
- Det är inte frågan "om" vi kan lansera en ny aktör, utan "när", säger han.
Matz Engman pekar på en ruta där det står "Datacenter Europaföretag" på powerpointbilden.
- Det här är en stor europeisk koncern som flyttar all sin datadrift i Europa och Norden upp till Luleå.
Vilket företag det handlar om vill han inte säga och hänvisar till tystnadsplikt. Men han menar att det kommer behövas 50-100 personer för att sköta driften av datacentret.
Är det ett företag som folk känner till?
- Ja, det kan jag säga.
Hemliga affärer
Luleå näringsliv AB ägs till 51 procent av näringslivet och 49 procent av kommunen. Den ynka procenten som gör näringslivet till majoritetsägare ser också till så att journalister och andra intressenter inte kan få insyn i bolagets förehavanden.
En förutsättning för att stora investeringar ska kunna lockas till Luleå.
Facebook hade nämligen enorma krav på sekretess.
En liten klick i Luleå kände till affären. Förutom Matz Engman var det bland andra kommunalrådet Karl Petersen (S).
Kommunalrådet ser inget problem med hemlighetsmakeriet.
- Det första de här företagen begär är strikt sekretess. De som vill etablera sig här är utsatta för konkurrens hela tiden. Så det tycker vi är rimligt att gå med på. Annars hade de nog stannat i Amerika, säger Karl Petersen.
Sedan Facebooks etablering blev känd har kommunen - med Karl Petersen i spetsen - försökt profilera sig med hjälp av företagets varumärke. Skyltar med gilla-tummen är uppsatta vid infarter till Luleå. En isskulptur belägen i Stadsparken med samma motiv blev en viral succé. Och inte minst världsrekordförsöket när närmare 2.500 Luleåbor skulle forma världens största gilla-tumme på isen vid Norra hamn.
Finns det någon fara med att staden blir så synonymt förknippad med ett multinationellt företag som Facebook?
- Nej, det är inget bekymmer. Det som sker i Facebook och det som sker i Luleå är två skilda världar. Det kommunala systemet, demokratin och den långsiktiga utvecklingen i Luleå kommun står mycket stabilt, säger Karl Petersen.
Hur påverkas Luleå om Facebooks varumärke dalar?
- Den digitala dataindustrin kommer att bestå. Facebook är bara en del av hela bredden i Luleå. Vi står inte och faller med ett varumärke.