Nye VD:n spår tuffa tider

Tuffare tider väntar Konsum Norrbotten nästa år. Konkurrensen kommer att hårdna betydligt med Ica Maxi och fler lågprisbutiker.
Konsum Norrbottens nye VD hymlar inte om den närmaste framtiden.
? Våra konkurrenter är duktiga. Ska vi behålla våra marknadsandelar då måste vi bli ännu bättre, säger Glenn Mörk.

LULEÅ2004-10-19 06:30
I fredags bytte Konsum Norrbotten VD då Glenn Mörk, 41, tog över efter Sture Aronsson som avgick med pension. <br>Glenn Mörk har redan hunnit resa runt i länet och besöka butiker, personal och en del leverantörer, eftersom han började jobba för Konsum Norrbotten redan i augusti. <br>I hans kontorsrum på Storheden håller en kille på att installera en tillfällig dator åt honom. Utom synhåll från hans fönster pågår arbetet på tomten där värste konkurrenten, Ica Maxi, bygger sin stormarknad på 9.000 kvadratmeter. <br>Enorm utmaning<br>Slagskuggan från den kommande konkurrenten är redan tydlig. Tuffare tider stundar, både i Luleå och Piteå, där Ica bygger en Kvantumbutik i centrum. <br>Den förändrade konkurrenssituationen är något som Glenn Mörk betonar när han talar om sitt nya jobb som VD för Konsum Norrbotten. <br> ? Konsum Norrbotten står inför en enorm utmaning 2005. Det blir en mycket hårdare konkurrens än vad det har varit. <br>Glenn Mörk kommer närmast från tjänsten som vice VD för bondeägda Spira AB, där bland annat Kronfågel ingår. Dessförinnan var han varuflödesdirektör hos Scanfood under 1997?2000, produktionsdirektör hos Kronfågel 1996?1997 och regionchef för Scan Väst 1992?1996. <br>Nu tar han steget från livsmedelsindustrin till detaljhandeln. <br> ? Jag ser det som en utveckling för mig själv, säger han om det nya VD-jobbet. <br>Större tillströmning<br>Ica Maxis etablering på Storheden kommer att innebära att ännu fler människor söker sig till området. Men ökningen är inte nog stor för att räcka till alla butiker.<br> ? Vi kommer att få en större kundtillströmning till området men den blir inte så stor att den kommer att svälja hela omsättningen, den kommer att ta av den lokala handeln i Luleå och självklart även av Konsum. <br>Kunderna gynnas dock av den ökade konkurrensen mellan butikerna. <br> ? Då gäller det för oss att vara duktiga på service, prisnivå och att se till att kunderna väljer våra butiker framför de andra. <br> ? Vår målsättning är att behålla våra marknadsandelar men det kommer att bli tufft. Vi kommer att jobba med att öka servicen i butikerna, öka effektiviteten, hålla nere kostnaderna, eventuellt jobba med prisbilden och så jobba med våra regionala varumärken. Men visst blir det så att vi kommer att känna av den tuffare konkurrensen i Luleå. <br>Etableringen av Coop Extra på Örnäset ? hur har den påverkat försäljningen i övriga Konsumbutiker?<br> ? Vi har inte tappat något nämnvärt i försäljning på andra Konsumbutiker. På Örnäset har vi ökat omsättningen jämfört med den gamla Konsumbutiken. Vi har tagit marknadsandelar från övrig handel i Luleå. <br>Kommer mindre butiker att slås ut på grund av de etableringar som sker på Storheden?<br> ? Jag tror inte att det kommer att påverka de lite mindre butikerna i bostadsområdena.<br>Flera projekt på gång<br>Men de kunder som redan i dag kör bil för att handla mat kommer i ökad utsträckning att söka sig till Storheden tror Glenn Mörk. Det kommer att drabba butiker som är beroende av bilburna kunder.<br> ? Jag hoppas att vi kommer att bli så skickliga att det kommer att påverka våra konkurrenter mer. <br>Obs stormarknad, Konsums flaggskepp på Storheden kommer att byggas om nästa år.<br> ? Vi kommer att sätta det i sjön vid ett lämpligt tillfälle nästa år. <br>Andra projekt finns också, men om detta vill han inte orda i nuläget, annat än att butikerna i Haparanda och Piteå håller på att göras om. <br> ? Det är viktigt att kontinuerligt jobba med att utveckla butikerna mer än vad man har gjort tidigare. Det gäller att hela tiden bli bättre. Det gäller att satsa som att spara.<br>Vad ska ni spara på?<br> ? Varje krona vi sätter in måste ge mer tillbaka, det gäller investeringar, utbildningar, kundmöten, reklam och annonser. <br>När företag ska spara brukar det ofta betyda att man drar ned på personalen?<br> ? Nej, det finns inga sådana tankar i dag. <br>Smedjan gott exempel<br>Vad tycker du om Smedjan?<br> ? Mycket fin. Jag ser gärna fler exempel på andra ställen. Jag tror också att Smedjan generellt har varit positiv för Luleå. Jag tror inte mångfalden av butiker hade varit så stor om inte Smedjan hade funnits. Då hade Luleå centrum kanske varit stagnerande och i svag utförsbacke. <br>Finns den här medvetenheten om konkurrenssituationen hos dina anställda?<br> ? Nej, jag tror inte det, inte fullt ut. Jag tror inte våra medarbetare till 100 procent har förstått vad den hårdare konkurrensen kommer att medföra. Det är helt naturligt, därför att det är helt nytt. <br> ? Mitt jobb är att se till att våra medarbetare, våra ägare och alla förtroendevalda blir väl insatta i hur konkurrenssituationen ser ut och vad som krävs av oss för att möta det. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om