Nye basen tror på långt liv för F 21

Han ville först bygga fartyg, men hamnade i luften.
? Flyga var roligare, vittnar Lars Jäderblom.
I går tog han över F 21, flottiljen som han tror kommer att vara i luften länge.

LULEÅ2005-08-02 06:30
Vid den formella ceremonin i går, då han formellt blev F 21-chef, befann som två av flygvapnets plan i luften alldeles över den nye förbandschefens huvud, om än med marginal.<br>Musikkår, fanvakt och anställda var på plats och efteråt firades det med tårta. Även avgående F 21-chefen Jan Otterström var lovad en bit.<br>Jan Otterström hade dessförinnan summerat sina år vid F 21 med att de dominerats av det numera avhandlade försvarsbeslutet, som innebar att förbandet blev kvar.<br>Kanonjobb<br>&nbsp;? Vi gjorde ett kanonjobb genom att visa att utifrån militärt perspektiv, så är F 21 en del av svenskt försvar. Det var däremot den politiska delen som gav fjärilar i magen, vittnade han.<br>Jan Otterström kom också in på att F 21 står inför stora förändringar som efterträdaren ärver att genomföra på rätt sätt.<br>&nbsp;? Det handlar ju om hela omstruktureringen där vi går från invasionsförsvar till insatsförsvar, sa Lars Jäderblom och pekade på att F 21 ska utbilda värnpliktiga som vill söka internationell tjänstgöring. Och flygförband samt ledningsförband ska kunna stå upp mot de nya kraven. Han har själv fått ett sidouppdrag, att leda en studie av hur flygvapnet ska utvecklas i framtiden.<br>Tänkte bygga skepp<br>Lars Jäderblom är född i Göteborg, uppväxt i Stockholm och kanske har det att göra med intresset för att flyga.<br>&nbsp;? I Göteborg bodde vi nära Torslanda flygplats och i Stockholm bodde vi nära Bromma, berättar han.<br>Pojkdrömmen var emellertid att bli skeppsbyggare, men så blev det som framgått inte. Lars Jäderblom utbildade sig vid Chalmers till civilingenjör och gjorde lumpen vid ett flygförband. Vid denna tid var det svårt rekrytera flygingenjörer och det kom sig att Lars Jäderblom hamnade vid F 21. Han berättar att han verkligen ville dit och var reservofficer där 1983?1988.<br>Han har jobbat på högkvarteret och varit chef för Jas-programmet. Senast har han arbetat tre år i Washington som flygattaché. Så kom frågan från flygvapenchefen om han ville ta över som chef över F 21.<br>&nbsp;? Jag hade hoppats få frågan och visste innan att inriktningen inför försvarsbeslutet var att F 21 skulle bli kvar. F 21 har en bra bas att stå på och har alltid klarat sig genom att vara konkurrenskraftigt, konstaterar Lars Jäderblom.<br>Golf och utförsåkning<br>Han har flugit i Jaktviggen och Jas. Lars Jäderblom berättar att han har ett intresse för teknik, vilket yrkesvalet säkert skvallrar om. Han är gift med Liv och de har tre pojkar. Under åren i USA vaknade intresset för golf och annars blir det en del utförsåkning. Intresset för Norrbotten vaknade tidigt sedan han kommit i kontakt med F 21. Lars Jäderblom beskriver sig som en utåtriktad person som kan förväntas synas i sammanhang där inte minst F 21:s anknytningar till övriga samhället är samtalsämnet.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om