Nya tider på SSAB

Den svenska ståljätten SSAB är sig inte riktigt lik längre.  Ny logotyp. Ny hemsida. Nya namn på divisionerna. Nytt koncernspråk.

MYCKET NYTT. "Det handlar inte bara om en ny yta utan det här är ett led i vårt långsiktiga arbete med vision och värderingar", säger Helena Stålnert, executive vice president communications.

MYCKET NYTT. "Det handlar inte bara om en ny yta utan det här är ett led i vårt långsiktiga arbete med vision och värderingar", säger Helena Stålnert, executive vice president communications.

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Luleå2009-03-06 06:00
SSAB Tunnplåt finns inte längre. Numera heter divisionen - som omfattar verksamheterna i Luleå och Borlänge - SSAB Strip Products. - Vi är ju ett internationellt företag och koncernspråket är engelska. Våra medarbetare i USA måste ju också kunna förstå, säger Helena Stålnert, executive vice president communications på SSAB. För några dagar sedan hade hon titeln informationsdirektör. Städas ut
Företaget har anlitat två reklam- och varumärkesbyråer i Stockholm för att ta fram den nya logotypen och den nya stilen. - Tanken är att det ska bli enhetligt, att vi ska komma bort från enhetstänkandet. SSAB har haft samma logotyp sedan bildandet 1977 men nu är det alltså dags att städa ut allt gammalt och byta till det nya. Häromdagen fick SSAB också en ny hemsida (där ändelsen "se" naturligtvis bytts ut mot "com") och i samma veva byttes även logotypen ut. Allt skedde lite i smyg för att inte ytterligare reta upp de anställda och de fackliga organisationerna mitt under de pågående nedskärningsförhandlingarna. Stegvis
- Det är inte läge just nu att införa den nya logotypen med buller och bång utan vi inför den stegvis. Först när det gamla kuverten och brevpappret tar slut beställer vi nytt och så vidare, säger Stålnert. Tydligare
Förut har SSAB haft flera olika logotyper med lite olika utseende och innehåll. - Det var när SSAB:s VD Olof Faxander tillträdde 2006 som han beslutade att företaget skulle ha en mer sammanhållen strategi och att den grafiska profilen skulle bli lite tydligare, berättar Stålnert. På SSAB:s nya hemsida har Faxander fortfarande titeln koncernchef. Måste vara en miss ... SSAB har ingen brådska med att byta ut skyltar, sponsorreklam och annat så exempelvis Luleå Hockey (som har SSAB som huvudsponsor) får allt finna sig i att spela slutspel med den gamla loggan på dräkten. Matchavgörande? - Jag antar att de tar fram nya kläder med den nya loggan till nästa säsong. Besparing
Vad det kostar att byta logotyp vill Helena Stålnert inte avslöja men enligt branschbedömare handlar det om miljoner, om allt räknas in. - Klart att det kostar en peng att göra ett sådant här arbete eftersom vi måste ta in experter. Stålnert tror att företaget på sikt ska kunna tjäna pengar på de förändringar som genomförts. - Vi stänger till exempel ned fem hemsidor och ersätter dem med en enda och då kommer kostnaderna för underhåll och drift att minska.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om