Orsaken till att Välkomsten monterades ned var att kommunen ville förbereda sig för ny lagstiftning. Enligt verksamhetschefen Susanne Jangdal fanns även en del lagmässiga felaktigheter.
– Till exempel så har vi fritt skolval i Sverige vilket inte gällde de nyanlända då de hänvisades till Välkomsten. Ett annat skäl var den exkluderingen det innebar att hålla människor separat. säger Susanne Jangdal.
Men frågan är hur exkluderande Välkomsten egentligen var och om inte eleverna är mer exkludera i dag då de befinner sig i en klass där undervisningen sker på svenska medan de själva inte kan ett ord.
– Ja, fast det var ju precis likadant på Välkomsten, menar Susanne Jangdal.
Erika Heikki som tidigare jobbade på Välkomsten men numera är lärare i svenska som andra språk på Östra skolan och Residensskolan, är av en annan åsikt. Hon anser att nuvarande system är mer exkluderande för eleverna.
– Ja, det är det. Integrering ska ske på lika villkor, att man faktiskt kan utrycka sig litegrann och säga att man faktiskt förstår och kan säga att nej det där tycker jag inte om. För en del passar det här systemet jättebra men för andra tar det mer tid, säger Erika Heikki.
Fungerade Välkomsten bättre än det nya systemet?
– För en del elever är det nya systemet sämre men några klarar sin skola ändå, men än så länge är det för tidigt att säga hur det nya systemet kommer påverka elevernas studieresultat, säger Erika Heikki.