Nya skyltar att hålla koll på

På måndagen drog den igång - den stora omskyltningen av länets europavägar.  Mest handlar det om sänkta hastighetsgränser men på E 4 mellan Råneå och Töre höjs hastigheten.  - Jag har bara fått ett enda negativt mejl, säger vägdirektör Lena Dahlgren.

Foto:

LULEÅ2008-09-16 06:00
De närmaste tio dagarna kommer personal från Vägverket produktion att åka runt och byta skyltar på långa sträckor av E 4, E 10 och E 45. Vid kusten kommer skyltbytet att gå ännu fortare. - Vi räknar med att det maximalt ska ta tre dagar att byta skyltarna inom vårt område,
E 4-sträckningen från gränsen mot Västerbotten till Töre, säger Fredrik Johansson, arbetsledare på Vägverket produktion. I Luleå har kommunen redan på försök prövat de nya hastighetsgränserna men nu är testerna över och skarpt läge råder, både på kommunala och statliga vägar. Från och med måndag den 15 september har alla trafikanter tio olika hastighetsgränser att hålla reda på - från 30 till 120 kilometer i timmen. Skräckexempel
Det nya systemet har redan fått ta emot massiv kritik, dels får Vägverket i Norrbotten skäll för att man sänker hastigheten
i stället för att rusta upp vägnätet och dels för att många tror att det kan bli väldigt svårt för den enskilde trafikanten att lära sig vilken hastighet som gäller på olika vägsträckor. Kommunens skyltning i Luleå centrum är ett skräckexempel på det senare. Bara inom några hundra meters radie måste Luleåbon lära sig var man får köra 70, på vilka sträckor det är 60 som råder, var det fortfarande är 50, vilka gator som fått sänkt hastighet till 40 och var man högst får krypa fram i 30. Inte lyckat
Pust, rena rama skyltbombardemanget! Speciellt med tanke på att man i en stadskärna som trafikant dessutom har massor av andra trafikmärken att hålla reda på. Vägdirektör Lena Dahlgren tycker inte att det är så lyckat med den sortens skyltraseri och hon lovar att Vägverket inte ska göra tillvaron till en pina för länets trafikanter nu när de nya hastighetsgränserna lanseras. - Det är inte meningen att det ska vara så många olika hastigheter på en och samma väg. Jag tror att folk tycker att det är bäst om de kan hålla en jämn hastighet och det är bättre att se till att vägarna ser ut på det sättet som krävs för att man ska kunna göra det, säger hon. Kan bli 80
Dahlgren menar att det till exempel vore bättre att ha vägar med 80 kilometer i timmen i stället för sträckor där det i dag omväxlande är 70 och 90 som gäller. Syftet med de nya fartgränserna är ju att skona både liv och miljö och Dahlgren tror att de alla flesta norrbottningar tycker att förändringen är bra. - Sedan finns det alltid en liten klick som vill ha fri hastighet och dem kan vi aldrig övertyga, menar hon. Roger Berg, trafikinspektör hos polisen, menar att tiden får utvisa om det är motiverat att ha tio olika hastighetsgränser. - Vi får se hur folk reagerar, säger han. Samtidigt menar han att det är naturligt att de nya fartgränserna införs i Sverige. - I de andra nordiska länderna har man ju haft dem länge och varför ska vi inte kunna ha samma regler? Vill höja
Nästa höst ska Vägverket bestämma hur det blir med hastigheterna på det övriga statliga vägnätet i länet och det finns mycket som talar för sänkta hastigheter, bland annat vägarnas skick. - Vi får nog räkna med sänkta fartgränser på inlandsvägarna eftersom de är så olycksdrabbade, säger Berg. En stor del av E 10 mellan Töre och Kiruna får sänkt hastighet från 110 till 100 kilometer i timmen, något som bland annat Kenneth Stålnacke, kommunalråd i Kiruna, kritiserat. Lena Dahlgren hoppas emellertid att man om några år ska kunna förbättra trafiksäkerheten på E 10 så att hastigheten åter kan höjas. - E 10 känns som ett jätteviktigt projekt. Det är ju en pulsåder i länet.

Fakta

Omskyltningen av E 4, E 10 och E 45 pågår 15-25 september.

I Norrbotten och Västerbotten tas 649 skyltar ned och 598 nya sätts upp. Det finns 116 mil europaväg i Norrbotten. På 50 mil sänks hastigheten och på 16 mil höjs den. Resten, 50 mil, får oförändrad hastighet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om