Kommunfullmäktige beslöt om nya biljettpriser för pendlare (arbetsbåt) och förfallstrafiken i Luleå skärgård från 2015. Nuvarande pris på 30 kronor per resa höjs till 50 kronor (25 för barn) för pendlarna.
Men de som åker svävare under förfallstiden för betala 100 kronor om de är sex år och äldre. En höjning från 60 kronor.
– De resorna kostar kommunen 7.000 så det är en kraftig subvention. Men jag tycker det finns en bra balans, sa kommunalrådet Niklas Nordström (S).
Han menade att priserna var helt rimliga och alla andra partier höll med. Nästan alla, inte Sverigedemokraterna.
– Vad hände med att alla medborgare ska få lika villkor, undrade Oscar Rosengren (SD).
Han propagerade för samma priser som för övrig kollektivtrafik och vikten av att kommunen stödjer en "hållbar hembygd".
– Rosengren tar i så han spricker. Den som bosätter sig i skärgården gör ett aktivt val och är väl medveten om vad det innebär, sa Nordström.
För övrigt på fullmäktige:
Jämställdhetskommittén är nedlagd – beslutet togs efter en viss debatt. Centerpartiet och Rättvisepartiet ville ha den kvar, i alla fall en tid.
– Jämställdhet handlar inte om organisation, det handlar om politik – vill man det eller inte. Och jag ser inte att man vill, sa en kritisk Jonas Brännberg (RS).
Traktorvägen stängdes för cirka tio år sedan och i stället byggdes Universitetsleden som dock är en omväg. Nu ska dock Traktorvägen öppnas igen.
– Äntligen, detta har retat många. Jag är glas över att man hittat en bra lösning, sa Anders Josefsson (M).
Det skulle bli ett beslut om politikernas nya arvoden men ärendet blev återremitterat. En ren teknikalitet försäkrade politikerna som skapat fel i siffrorna för gruppledarna.