Nya postterminalen invigd
Innevånarna på Bergviken i Luleå har länge klagat på den tunga trafiken till och från terminalen på Blomgatan. Nu är det slut med bullret och utsläppen. All pakethantering samlas på Storheden. - Vi kommer att köra 6.000 mil mindre i centrala Luleå, säger Kenneth Bergsten, Norrlandschef för Poståkeriet.
Posten post lastbil dubbeldäckare Foto: Mattias Isaksson
Foto: Mattias Isaksson
Anläggningen på Storheden är Sveriges nordligaste paketsorteringsterminal. - På paketsidan är det en ständig tillväxt på 3-4 procent per år. Det är e-handeln via internet som ligger bakom ökningen. Även palltransporterna ökar.Poståkeriet är Nordens största och i Luleå finns numera 60 medarbetare och 43 fordonsenheter. Omsättningen ligger runt 55 miljoner kronor per år. Platskontor finns i Kalix, Gällivare, Boden och Piteå.- Varje år kör vi 200.000 mil med de här bilarna och vi vill ligga i täten när det gäller miljöfrågor. Det gör vi bland annat genom ett samarbetet med Volvo där utprovning av framtidens motorer sker. Miljövänliga
Poståkeriets lastbilar värms av miljövänliga motorvärmare som styrs individuellt av ett dataprogram för att minska energiförbrukningen.Kenneth Bergsten berättar också att företag på Storheden som ligger nära den kommunala vattentäkten i Gäddvik kommer att få tuffare regler för sin verksamhet när Luleå kommun blir färdig med utformningen.- Vi har redan tagit hänsyn till och genomför förändringar så att vi kommer att klara de regler som kommer.Åtta bort
Förändringen på Storheden innebär att Poståkeriet och
paketsorteringen slår sina påsar samman. Åkeriet lämnade terminalen på Bergviken redan 2002 och nu är det alltså dags för sorteringen att följa efter.
Fotnot: Åtta arbetstillfällen försvinner när Posten rationaliserar. De berörda tas om hand inom Postens omställningsprogram Futura under ett år. Flera har redan fått nya jobb.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!