Nya nationella centret i gång

Sedan en månad tillbaka är verksamheten vid försäkringskassans nya nationella center i Luleå i gång. Centret är ett av 20 i landet och de 150 anställda handlägger bland annat ärenden som rör föräldrapenning. - Etableringen har gått jättebra, säger chefen Birgitta Lagedal Eriksson.

SPÄNNANDE. Ove Asp handlägger föräldraförmåner på försäkringskassans nya nationalla center i Luleå. Han är en av 150 anställda som till stora delar fått nya arbetsuppgifter. "Det är spännande och bygger mycket på att vi får handledning av varandra", säger han.

SPÄNNANDE. Ove Asp handlägger föräldraförmåner på försäkringskassans nya nationalla center i Luleå. Han är en av 150 anställda som till stora delar fått nya arbetsuppgifter. "Det är spännande och bygger mycket på att vi får handledning av varandra", säger han.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-11-04 06:00
Den statliga myndigheten försäkringskassan är inne i slutet av en gigantisk omorganisation av sin verksamhet. Enligt försäkringskassan är det den största förändring av en svensk myndighet som hittills skett.Arbetet med att göra den hårt kritiserade myndigheten försäkringskassan mer kundvänlig är inne i ett slutskede. Tanken är att allmänheten ska uppleva att kontakterna med och handläggningen hos myndigheten blivit enklare, snabbare och korrekta.När det gäller de nationella centren började omläggningen redan i våras och Luleåkontoret invigdes den 2 oktober. Inom kort öppnas det sista av de 20 centren.- Alla inblandade har gjort en jättestor arbetsinsats men omorganisationen har förstås påverkat handläggningstiderna, berättar Eriksson.Ansträngning
Redan långa handläggningstider har i år blivit ännu längre på grund av att personalen utbildat sig och på grund av att många fått nya arbetsuppgifter som tagit tid att lära sig.Medierna har under sommaren och hösten varit fulla med artiklar om människor som drabbats hårt av sena utbetalningar av bland annat föräldrapenning.Efter en gigantisk ansträngning har försäkringskassan börjat få lite ordning på sin handläggning och när det gäller just föräldrapenningen har man nått målet - att pengarna ska betalas ut inom fyra veckor.- Personal på försäkringskassan i hela Sverige har hjälpts åt med att ta hand om de äldsta ärendena och vi har lyckats bra med just föräldrapenningen.För länge
När det gäller utbetalningen av bostadstillägg, som huvudsakligen går till pensionärer, har myndigheten inte lyckats lika bra. - Vi har länge haft problem med bostadstilläggen och kunderna har helt enkelt fått vänta för länge men vi jobbar hårt för att de ska drabbas så lite som möjligt. I dag får man vänta sex veckor på pengarna när det gäller nya eller ändrade ärenden.Det nationella centret i Luleå handlägger föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning (så kallad VAB), bostadsbidrag, bostadstillägg och efterlevandepension men bortsett från det sista ärendeslaget finns det flera center som handlägger samma slags ärenden.Delat upp
Kontoren som handlägger samma slags ärenden har delat upp invånarna i landets kommuner mellan sig och det är därför långt i från säkert att ärenden från Norrbotten hanteras i Luleå.- En av tankarna med den här nya organisationen är att det inte ska spela någon roll om man bor i Norrbotten eller Skåne. Alla ska hanteras lika och få korrekt handläggning.Det nationella centret i Luleå håller till i centrala Luleå, mitt emot Åhléns och Systembolaget i samtliga fyra våningsplan i det hus på Nygatan som försäkringskassan alltid funnits i.Uppemot 90 procent av de anställda på kontoret är kvinnor och de flesta har omplacerats från andra jobb på försäkringskassan. Medelåldern är cirka 45 år och en hel del av de anställda pendlar in från Luleås kranskommuner.- Vi har även några veckopendlare, till exempel från Pajala, säger Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om