Nya mätdata ger underhåll i rätt tid

Ett nytt pilotprojekt ska leda till bättre punktlighet och mindre störningar i tågtrafiken. Detta genom att underhållsinsatser sker i rätt tid.

PÅ RÄTT VÄG. Trafikverket planerar att växla upp projektet till fler mätplatser. "Vi tror vi är på rätt väg" säger Per-Olof Larsson Kråik, Trafikverket och adjungerad professor vid LTU.

PÅ RÄTT VÄG. Trafikverket planerar att växla upp projektet till fler mätplatser. "Vi tror vi är på rätt väg" säger Per-Olof Larsson Kråik, Trafikverket och adjungerad professor vid LTU.

Foto: Anna Isaksson

Luleå2013-12-10 14:33

Systemet kan liknas vid en servicelampa på en bil av nyare årsmodell, som indikerar när det är dags att lämna in bilen på service. Tekniken finns redan men det nya är det planerade informationsutbytet mellan järnvägens olika aktörer; Trafikverket, SJ, MTAB, Infranord, Green Cargo, konsulter och entreprenadföretag och kunder som LKAB och SSAB.

Projektet kallas för ePilot119 och har utvecklats inom järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet. 119 kallas bandelen mellan Luleå och Boden på Malmbanan och i Sunderbyn finns mätutrustning installerad som kommer till användning i projektet, som leds av LTU i samarbete med Trafikverket.

Dela på informationen

Genom att dela på information som samlats in via sensorer i järnvägsanläggningen och på fordonen kan man se vilket behov av underhåll som fordonen har. Det ger en möjlighet till förebyggande och välplanerat underhåll av både fordon och järnväg.

I dag är rutinerna för underhåll baserade på tillverkarnas rekommendationer.

– Vi hittar fordonen på spåret som är akut sjuk, förklarar Per-Olof Larsson Kråik, Trafikverket.

Mäta rälsen nästa steg

I första skedet är det underhållsbehovet på fordonen man kan mäta. Forskarna för också diskussioner med tillverkare för att kunna installera mätutrustning på järnvägsfordonen som mäter hur rälsen mår.

– Trafikverket satsar fyra miljoner kronor per år på projektet och så kommer vi att ha tio miljoner kronor om året för åtgärder i anläggningen, säger Peter Söderholm, Trafikverket.

Projektet ska pågå i tre år och redan nästa år planerar Trafikverket att utöka projektet med ytterligare en bandel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!