Nya industri-vd:n – en återvändare i Luleå

Scania Luleås nye verkställande direktör är på plats i Luleå, men det ingen främmande stad för honom som han kommer till.

Johan Hermansson, ser med intresse på den utveckling som Luleå och Norrbotten står inför.

Johan Hermansson, ser med intresse på den utveckling som Luleå och Norrbotten står inför.

Foto: Reino Jillker

Luleå2021-09-28 05:00

Han heter Johan Hermansson och är 45 år. Ny vd och platschef för Scania Luleå sedan 1 september. Han efterträder Ricky Carlsson som återvände till Scania i Södertälje., därifrån Johan Hermansson kommer, men för honom är inte Luleå en främmande stad.

– Jag är född och uppvuxen i Lycksele. Efter lumpen i Umeå flyttade jag hösten 1996 till Luleå. Här gick jag teknisk basår och sedan maskinteknik. Sista halvåret gjorde jag i Australien och examensjobbet på Scania i Södertälje, säger Johan Hermansson.

Hur var det att komma till Luleå på den tiden?

– Luleå hade vunnit SM-guld det året så det var riktig hockeyfeber, kändes det som. Jag gick mycket på hockey som student och några år senare var jag med och startade upp STIL-hockey på universitetet, säger han.

Examensjobbet blev inkörsporten till Scania i Södertälje där han började 2002. Där har han haft flera olika befattningar innan han med fru och två barn nu flyttat till Luleå.

– På fritiden tränar jag mycket och på senare år har swim-run, simning och löpning, varit populärt. Jag gillar löpning och jag och några kompisar brukar springa något lopp varje sommar. Mina barn har börjat på skidskola så jag ser fram emot att åka till Ormberget och Måttsundsbacken, säger han.

På jobbet väntar nu flera utmaningar.

– Vi ska fortsätta att utveckla de operationella resultaten. Vi har många investeringar kopplat till produktutvecklingsprocessen av den nya generationens lastbilar. Vi behöver göra ersättningsinvesteringar av en del av maskinparken. Vi har en utmaning med en större projekt och produktportfölj, något som är viktigt för oss att lyckas med. 

Elektrifieringen av lastbilarna kommer att påverka produktionen vid fabriken i Luleå.

– Vi är aktiva i det tvärfunktionella arbetet tillsammans med inköp och design för att säkra rätt kvalitet och kostnad för chassiartiklar och bakaxelbryggor till de nya elektrifierade lastbilarna, säger han. Vi är med och driver skiftet mot mer hållbara transportlösningar.

För några veckor stoppades produktionen inom Scania på grund av bristen på halvledare. 

– Det ser lite bättre ut nu, men det finns risker framöver. Ingenting står stilla men det är lite lägre takt, men från och med nu, vecka 40, så är det full takt igen. Orderboken ser bra ut och orderintaget för Scania är fortsatt stark, säger Johan Hermansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!