I dagsläget studerar cirka 55-60 elever på gymnasiesärskolan i Luleå, antalet är ganska lika genom åren. Eleverna finns på fem olika program som i sin tur består av ett nationellt program, två specialutformade program samt två individuella program. Gymnasiesärskolan är på fyra år.
I gymnasiereformen 2011 ingår också att gymnasiesärskolan ska förändras. Nyligen skickade regeringen iväg ett lagförslag på remiss till lagrådet. Rektor för Luleå gymnasiesärskola, Christina Öjemar Sandahl, välkomnar reformen.
- Den är spännande och viktig. Lite sorgligt är det att komma två år efter, säger hon och syftar på att de första eleverna börjar i nya gymnasiesärskolan höstterminen 2013.
Mer flexibelt
Den stora förändringen är att det blir fler valmöjligheter för eleverna, däribland nio nationella program (se faktaruta) med flera in- och utgångar.
- Det är bra utifrån den inkluderingstanke som finns, det blir en högre grad av flexibilitet, säger Christina Öjemar Sandahl.
Reformen inom gymnasiesärskolan är ganska lik reformen som gymnasieskolan just genomgått. Syftet är också detsamma, att höja kvalitén. Kommunerna är dock inte skyldiga att erbjuda samtliga program.
Att erbjuda samtliga program i Luleå är heller inte möjligt, både Bertil Lundgren, chef för gymnasiesärskolan, och Christina Öjemar Sandahl menar att samverkan mellan fyrkantskommunerna är ett måste.
- Enda möjligheten till att ge det bredare utbudet är att kommunerna samarbetar, konstaterar Christina Öjemar Sandahl.
- Det kan få vissa ekonomiska konsekvenser så som inackorderingskostnader, tillägger Bertil Lundgren.
Skillnader i betygssystemet
Bland de nya programmen finns även ett mer teoretiskt program, något som efterfrågats av många elever. Syftet med reformen är också att öppna för vidare studier efter gymnasiet, främst inom folkhögskola och yrkeshögskola.
- Trycket ligger mycket på målgruppen, elever med utvecklingsstörning, säger Christina Öjemar Sandahl.
Det blir även skillnader i betygssystemet inom gymnasiesärskolan, betyget f som står för underkänt ska inte finnas.
- Bra, vad gagnar det, konstaterar Christina Öjemar Sandahl.
- Eleverna konkurrerar ändå inte med betyg, menar Bertil Lundgren.