Ny teknik skapar nya problem
En mängd nya tjänster och produkter som man kommer åt via mobiltelefon, TV och internet ställer till det för svenska konsumenter.
Mattias Grafström, Christina Carlmark och Joakim Rosander berättade och svarade på frågor om konsumenternas bekymmer.
Foto: Victor Lundberg
Konsumentvägledare från hela landet dominerar bland konferensdeltagarna men även ett antal konsumentpolitiker samt deltagare från myndigheter och organisationer fanns på plats.- Ett avtal i dag är inget avtal. Det handlar bara om att försäljaren ska manipulera fram ett ja vid rätt tillfälle under ett telefonsamtal, menar en kritisk Sverker Olofsson.Joakim Rolander berättade om en nyhet när det gäller regler för konsumentområdet. - Vi har fått nya regler för hur det ska gå till när en betaltjänst startas och sedan de trädde i kraft har antalet ärenden minskat dramatiskt.Glasklart
Reglerna innebär att det ska vara glasklart för en konsument att man tecknat avtal om exempelvis en mobiltelefontjänst.På plats fanns också Britta Ahnmé Kågerman, nytillträdd chef för Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).- Vi står inte på konsumenternas sida utan ska göra opartiska bedömningar i tvister mellan konsumenter och näringsidkare, berättade hon.Ungefär 75 procent av de företagare som fälls av Arn:s följer nämndens rekommendationer.- Jag är väldigt tacksam för medias rapportering. Det är många som får kalla fötter när våra beslut tas upp i rapporteringen.Oftare
Mattias Grafström, Konsumenternas tele-, tv- och internetbyrå, berättade att det händer mycket när det gäller teknikutvecklingen på tv-området just nu.- Folk kommer att få byta box oftare de närmaste åren, säger han.Tekniken heter mp4 och det handlar om att klämma in fler kanaler och att leverera högupplöst tv till kunderna genom att komprimera.- De som har skaffat en mp4-dekoder kan tvingas skaffa en ny box redan i höst, om de vill kunna se allt nytt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!