Ny tågordning råder

Från och med i går måndag råder annan tågordning för resande Luleå?Umeå. Connex hade efterlängtad premiär på Reginaförbindelsen. Fler moderna tåg i Norrbotten kan dock låta vänta på sig.
Debatt: Kommer du att åka mer tåg nu?

LULEÅ2006-01-10 06:30
Smått nervöst var det nog strax före 8.30 på måndagsmorgonen när lokföraren Rainer Roova gjorde de sista kollarna och studerade klockan på instrumentpanelen.<br> ? Väldigt spännande, kommenterade han. Det här tåget är mycket tystare än de tåg som annars går här uppe. Det skiljer ju ett halvt decennium mellan tågen, tillade lokförare Roova.<br>Avgången blev något sen på grund av en dörr som indikerades att vara öppen. Men efter litet undersökande av Connex projektledare Jan Blom ordnade det till sig med dörren och snart hade Rainer Roova mjukt accelererat upp tåget i 120 km/tim mot Boden.<br>Kostar inget extra<br>Jodå, det gick modernt, fint och elegant. Skillnaden mot att åka gamla 60-talsvagnar var påfallande.<br> ? Spännande, tyckte tågchefen Annika Gellerstedt. Helt annat än nattågen.<br>Trafiken kostar inte Rikstrafiken något extra.<br> ? Det här ingår som en del i avtalet om nattågstrafiken mellan Rikstrafiken och Connex, berättade Olof Lundvall, informationsansvarig på Rikstrafiken. Vi betalar inget ytterligare för detta.<br>Connex drog in ett nattåg, men i stället för att återinsätta tåget ansåg Rikstrafiken och Connex att det var en bra lösning med dagtåget.<br>Regina går vardagar 8.30 från Luleå och anländer till Umeå 12.26. En dryg timme senare lämnar tåget björkarnas stad och kommer till Luleå 17.35. Anslutningar till och från Malmfälten finns.<br>Brist på Reginatåg<br>Connex vill sätta in ytterligare ett Reginatåg på Umelinjen. Några Reginor finns dock inte att uppbringa i Sverige för tillfället. Tanken var att SJ skulle avveckla sina Reginor som går i Mälardalen för att i stället sätta in nya dubbeldäckartåget X-40. Det har dock jäklats med de nya tågen och Reginorna är fortfarande i trafik.<br>Det är därför tveksamt om Connex kan få loss fler tåg inom en snar framtid. <br> ? I bästa fall i år, hoppades Gunnar Wulff, chef för Division Tåg inom Connex, som i alla fall gladde sig åt premiärturen med bakgrund av att det egentligen inte hänt så mycket på tågfronten på tio?tolv år.<br>I och med brist på Reginatåg riskerar både en andra dagtågförbindelse till Umeå få vänta jämte det efterlängtade tåget till Malmfälten. <br>I Kiruna behövs troligen också någon form av hall för att härbärgera tågen nattetid.<br>Åker gärna fler gånger<br>Omkring 25 passagerare åkte första turen till Umeå. Många inbjudna från järnvägssektorn åkte med, bland annat från Connex, Banverket, tillverkaren Bombardier och Rikstrafiken.<br> ? Fint tåg, tyckte Eduardo Pettersson, Överkalixbo men studerande i Umeå som åkte tillsammans med brorsan Erik Pettersson. Jag kan tänka mig att ta tåget mellan Umeå och Luleå fler gånger. Bra priser och skönt att åka.<br>Connex tjuvstartade i helgen med Regina när trafikstörningar inträffade och körde tåget i skarpt läge två gånger till Kiruna och en gång till Vännäs.<br><br>Fotnot: Det går inte att åka från Luleå till Sunderby sjukhus eller motsatt väg med nya Regina. I Sunderbyn stannar tåget i riktning Boden endast för påstigande, medan man på tillbakavägen enligt tidtabellen bara stannar för avstigande. Enligt Connex är tidtabellen så pass pressad att man inte hinner med extra stopp.<br>FAKTAReginatåget<br> Det 54 meter långa Reginatåget är tillverkat 1999 och har 166 sittplatser, alla med eluttag. Låggolvsentré och handikapptoalett underlättar för funktionshindrade. En enklare servering finns ombord i ett delvis ombyggt personalutrymme. Regina kan köra 200 km/tim, men får nöja sig med 160 km/tim, dock bara på kortare avsnitt under färden Luleå?Umeå. Resan tar knappt fyra timmar. Att åka buss med Norrlandskusten, också Connex, tar 4 timmar och fem minuter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om