Ny studie efter Sjöfartsverkets kritik
Den svidande kritiken från Sjöfartsverket tog skruv. Banverket ska granska hur man ska lösa sjöfartens problem om man bygger en bro vid Hamnholmen.
Foto: Roland S Lundström
En järnvägsbro vid Hamnholmen innebär att fartygstrafiken stoppas från att komma in på Gråsjälfjärden. Vid svåra isvintrar är det enda stället där stora bulkfartyg kan vända. Sjöfartsverket förespråkar det västliga alternativet, en dragning av Norrbotniabanan över Gäddvikssundet parallellt med E 4. Om man ska dra Norrbotniabanan över Hamnholmen måste en rad problem lösas kräver Sjöfartsverket, exempelvis nya vändplatser för de största fartygen, en ny kajplats för Cementas båtar och isbrytarna. Konsekvenser för sjöfarten
Nu har Banverket bestämt att man ska göra en fördjupad studie av vilka konsekvenser som en järnvägsbro via Hamnholmen innebär för sjöfarten. - Utifrån yttrandet och de synpunkter som kommit in ska vi gå djupare och titta ordentligt, så att vi fattar beslut på rätt grundval, säger Malin Fahller.Banverket har i sina kalkyler räknat med kostnader både för att muddra för nya vändplatser och en ny kaj för isbrytarna. Trolig kostnad för muddringen uppskattas till 96 miljoner kronor, men det kan bli 120 miljoner om man måste muddra mycket.Isbrytarna kräver en 400 meter lång kaj. En helt ny kaj beräknas kosta 120 miljoner. Banverket räknar med halva denna summa som trolig kostnad.- Vi har tänkt oss att det går att renovera SSAB:s gamla kaj, men det beror också på vilket skick den är i, säger Malin Fahller.Den fördjupade studien ska göras i samverkan med Luleå hamn. Sjöfartsverket har också fått en förfrågan.Beslutet att göra en fördjupad studie innebär att järnvägsutredningen för Södra Gäddvik-Luleå inte blir klar förrän tidigast i sommar. En försening jämfört med tidplanen.- Vi hade hoppats ta beslut i mars. I och med att vi måste göra en fördjupad studie är inte det möjligt, säger Malin Fahller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!