Ny rekordsommar för m/s Kungsholm

Tredje säsongen med m/s Kungsholm går mot sitt slut. Även om skepparen Lennart Hennix ännu inte gjort någon summering kan han konstaterar att det på nytt blir en rekordsäsong.

DEL AV STADSBILDEN. M/s Kungsholm har blivit en del av stadsbilden där hon ligger i Norra hamn. Skepparen Lennart Hennix får ofta glada tillrop från folk som går förbi och som varit med på någon tur under sommaren.Foto: Andreas Wälitalo

DEL AV STADSBILDEN. M/s Kungsholm har blivit en del av stadsbilden där hon ligger i Norra hamn. Skepparen Lennart Hennix får ofta glada tillrop från folk som går förbi och som varit med på någon tur under sommaren.Foto: Andreas Wälitalo

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2009-09-28 06:00
Tillsammans med sin fru, Lena Dahlberg, driver Lennart Hennix familjeföretaget Condor shipping. Han är noga med att påpeka att det är hon som är spindeln i nätet i företaget.- Utan henne skulle jag stå mig slätt. Man kan lugnt säga att jag bara kör och hon har hand om allt annat. Dessutom har vi en väldigt duktig och välutbildad besättning, säger Lennart Hennix berömmande. Del av stadsbilden
Den 1 juni 2007 seglade han in med m/s Kungsholm i Luleå för första gången. Nu har hon blivit en del av stadsbilden där hon ligger förtöjd i Norra hamn. M/s Kungsholm byggdes 1990 för att trafikera sträckan Stockholm-Mariefred. Efter något år såldes hon till Danmark och fick namnet Gråsälen. 1998 kom hon tillbaka till Sverige och fick åter namnet m/s Kungsholm och gick i trafik mellan Nybroviken och Sandhamn.M/s Kungsholm är dock inte familjeföretagets första båt. Det började med Eystrasalt 1990 och sedan blev det
Guardian som köptes 1994. Då handlade det uteslutande om chartertrafik i olika former. - Tiden med Guardian är den roligaste tiden. 25 personer kunde sova på båten och vi hade utbildningar och konferenser ombord. Vi körde hjälpsändningar till Estland. Det var jazzaftnar, sjöbegravningar och bröllop, berättar Lennart Hennix, som i grund och botten är utbildad beteendevetare.Utbildningsfartyg
Utan att det egentligen var meningen såldes Guardian till Norge 1998. Båten låg i Stockholm och en mäklare kontaktade Lennart Hennix för att få göra ett studiebesök med en grupp norrmän som sökte ett utbildningsfartyg.- Två veckor efter studiebesöket hörde mäklaren av sig igen och sade att norrmännen ville köpa båten. Det blev affär och de har kvar henne fortfarande. Bland annat har hon varit uppe i Svalbard, säger Lennart Hennix.Startade med turtrafik
Sedan var han utan båt ett tag, men det gick inte. Han köpte sjöräddningsfartyget A E Appelberg och seglade med henne några år innan han köpte taxibåten m/s Gajecha och sedan m/s Ronja. Det var nu turtrafiken på uppdrag av kommunen kom igång på allvar.- Första året jobbade jag som kapten på Ronja åt Ingmarsö sjötaxi, som hade vunnit kommunens upphandling. Men 2004 köpte jag henne och sedan har vi jobbat på med turtrafiken, berättar Lennart Hennix.Kommunens satsning på att utveckla skärgården, bland annat med hjälp av turtrafik ut till olika öar och annat, har som bekant blivit en succé. En trafik som sköts av olika lokala rederier.- Första åren måste man boka biljetter i förväg. Eftersom m/s Ronja bara kunde ta 36 personer i ytterskärgården var det svårt att hantera folk och alla bokningar. Det var ett jäkla pusslande hela tiden, förklarar Lennart Hennix, som snabbt insåg att Ronja helt enkelt var för liten.Större och snabbare
Lösningen på problemet blev m/s Kungsholm, en både större och snabbare båt som köptes 2007. Hon tar 190 passagerare och gör cirka 30 knop. Då hade de plötsligt tre båtar och det var ingen ekonomisk höjdare för det lilla familjeföretaget. Men Ronja är nu såld till Höga kusten.- Första året ökade passagerarantalet med 300 procent och det har fortsatt att öka, men givetvis inte så mycket. Vi har inga siffror klara för i år, men jag gissar att det ökat med 20 till 30 passagerare per tur i sommar, tippar Lennart Hennix.Berömmer kommunen
Han berömmer flera gånger kommunens satsning på att utveckla skärgården, bland annat genom satsningen på bättre turtrafik och uthyrning av kommunens stugor. Men även för dem som har stugor ute i skärgården har turbåtarna blivit ett enkelt sätt att ta sig ut. - En förutsättning för att man ska ha en levande skärgård är bra kommunikationer, konstaterar Lennart Hennix.Han är fast övertygad om att skärgården går att utveckla betydligt mer. Rederierna har ett bra samarbete med de olika entreprenörerna ute i skärgården och det finns nya planer redan för nästa sommar. Vad vill han dock inte avslöja än.Inga tivolin
- Det känns som om vi fortfarande bara kommit en tredjedel på väg. Men det gäller att hitta balansen. Det får inte bli några tivolin i skärgården, utan måste handla om upplevelser, påpekar Lennart Hennix. Förutom turtrafiken så kör Condor shipping även olika turer i egen regi, bland annat chartrade turer och after work. De första turerna gick i slutet av maj och i fredags kördes årets sista after work. Nästan allt har varit fullbokat. Och än är säsongen inte över.- Sista bokningen är den 8 november. Och skärgården är fantastiskt vacker då det börjat komma snö på öarna och det fortfarande är öppet vatten, tycker Lennart Hennix.Den oundvikliga frågan till en båtkapten i Norrbotten är givetvis vad han gör på vintern.- Då jobbar jag med familjerådgivning. Sedan blir det vår och en massa underhållsjobb som måste göras. Då är det väldigt stressigt och mycket som måste göras i ordning. För det går dåligt att måla då det är kallt ute, konstaterar Lennart Hennix, som får styra m/s Kungsholm många veckor till i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!