Ny räls efter 170 år

Ny järnvägsräls kan komma att ersätta 170 år gammal modell.
Tanken är att värmehärdat borstål ska kläs över gamla rälsens huvud.
- Den nya rälsen förbättrar rälsens egenskaper avsevärt, säger Anders Sundgren, idégivare till den nya rälsen.

LULEÅ2006-06-22 06:00
För sin idé har innovatören Anders Sundgren vid Gleim AB i Luleå fått 1,7 miljoner i kronor i bidrag av VINNOVA (statliga verket för innovationssystem).
Motiveringen till bidraget är att den nya rälsen skulle kunna spara stora pengar för dem som ansvarar för järnvägens infrastruktur.
- Man skulle spara cirka 20 miljarder per år i Europa med den nya rälsen, lyder Anders Sundgrens beräkningar.
Det är framför allt de tunga transporterna längs järnvägen som ökat påfrestningen och slitaget på den typ av räls som nu använts i 170 år i Sverige. Sträcken Riksgränsen­ - Narvik med sina nerförsbackar innebär en särskilt stor påfrestning på rälsen när tåget ska bromsa nerför. Den nya rälsen ska sitta på den gamla nedslipade rälsen med en kraft av 20 ton per meter.
- Risken att den ska lossna är i stort sätt obefintlig, säger Anders Sundgren.
Elisabeth Kassfeldt, docent och forskare på avdelningen för maskinelement vid Luleå tekniska universitet, är en av dem som ska forska i hållbarhet av den nya rälsen.
- Det är ett helt outforskat område, just nötningen av borstål. Däremot har man forskat mycket kring borståls egenskaper när det gäller att använda det i krockbalkar, men inte när det gäller nötningar för räls, säger hon.
Forskningen kommer att bedrivas så väl i laboratorium som ute på järnvägsräls i Luleå. Forskning på räls med tungt lastade godsvagnar startar i september i år.
- Borstål är ett nytt material inom järnvägsindustrin som kan ge enorma fördelar bland annat beträffande slitegenskaper då ökande trafik, högre hastigheter och tyngre tåg kräver med hållfasta material. Mer hållfasta material bidrar till att reducera underhålls- och slitagekostnader för många komponenter i järnvägsspår, säger Ulla Espling, biträdande föreståndare vid Järnvägstekniskt centrum på Luleå tekniska universitet.
De beräkningar som gjorts hittills visar att den nya typen av räls ska tåla nötning 10 gånger bättre än den 170 år gamla räls­typ som finns nu.
Om allt går som tänkt med den nya rälsen, ska det etableras en fabrik som tillverkar rälsen i Norrbotten.
- Kunnandet finns ju här, säger Anders Sundgren.
Den nya rälsen skulle också klara vinterklimatet bättre. När tågen kör av spåret vid möte under vintern händer det att bromsklossarna fryser fast på grund av stark kyla i spåren och hetta i hjulen. När tåget sedan startar blir det ett enormt slitage mot rälsen när hjulen släpas med istället för att löpa i rälsen. Det kan ge sprickor.
- De nya spåren har fem gånger så stark slagseghet, säger Anders Sundberg vidare.
Han uppger att de digitala testerna av det nya spåret ser mycket lovande ut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om