Ny profil på plats i hamn

Victoriahamnen i Luleå har fått en ny kran. På torsdagen invigdes bjässen som tillverkats i Tyskland.
- Kranen ersätter en trotjänare från 1974 som ska fasas ut successivt, säger Ulf Pettersson, driftchef vid Luleå hamn.
Den nya kranen har kostat 32 miljoner kronor.

LULEÅ2007-05-25 06:00
Så är den då överlämnad och invigd - den nya vipparmskranen i Victoriahamnen i Luleå. Tillverkaren Kranbau Eberswalde, som representerades av Hans Jürgen Schneider, överräckte en symbolisk nyckel till Staffan Ek, ordförande i hamnstyrelsen och sedan var kranen klar att ta i bruk.

Alla utbytta
I och med att den nya kranen nu tas i bruk är alla de tre gamlingarna i Victoriahamnen utbytta. Den första byttes ut redan 1996 och nummer två 1999.
De tre nya kranarna liknar de gamla, och varandra, men visst finns det små skillnader.
- Den nyaste kranen förbrukar bara hälften så mycket energi som de gamla, berättar Kurt Strand, elingenjör vid Luleå hamn och projektledare för bygget av det senaste nyförvärvet.

Har hiss
Förenklat kan man säga att kranen förbrukar energi när den lyfter gods och genererar energi när godset sänks.
Det är en rejäl bamse till kran som nu står på plats vid kajen i Victoriahamnen. Man är tvungen att luta sig bakåt rejält för att se kranens högsta punkt när man står i dess närhet.
Kranen har en hiss som tar någon av hamnens 15 kranförare de första 15 meterna upp i konstruktionen. Bekvämt och behagligt så det förslår. Men sedan blir det till att klättra resten av de 27 metrarna upp till förarplatsen.

Lastar länge
Den tyska kranen beställdes i december 2005 och kommer nu att lasta bulkgods, huvudsakligen kol och kalksten, för
SSAB:s räkning i minst 20 år framåt. Antagligen betydligt lägre än så. Den gamla kranen är ju 33 år.
- Vi håller ju koll på kranarnas skick hela tiden och reparerar dem allt eftersom och så länge de klarar besiktningarna fortsätter vi att använda dem, säger Ulf Pettersson.
Nykomlingen klarar att lyfta max 40 ton 25 meter från sin mittpunkt. Maxlasten vid 37 meters utlägg är 25 ton. Diametern för räckvidden blir alltså 74 meter.

Inga fler kranplaner
I och med att den nya kranen tas i bruk är Luleå hamns behov av kranar tillgodosedda, i alla fall tills vidare. Ska det byggas ytterligare någon kran kommer det att bli en av den större modellen men just nu finns inga sådana planer.
Förhoppningsvis ska arbetsmiljön i den nya kranen bli bättre än i den gamla.
- Vi har haft stort inflytande på utformningen av förarplatsen, berättar Kurt Strand.
FAKTA VICTORIAHAMNEN
I Victoriahamnen lastas och lossas årligen cirka 2-3 miljoner ton gods. Det är främst kol, kalksten, koks, skrot och övriga råvaror för stål- och gruvindustrin som hanteras.
Victoriahamnens kaj är 770 meter lång. Den östra delen, kolpiren, är 250 meter lång och används i huvudsak för kollossning. Det största tillåtna djupgående är 11 meter.
Insidan av kolpiren är 200 meter och det finns möjlighet till direkt omlastning från ett fartyg till ett annat. Det största tillåtna djupgående är 7 meter.
I hamnen finns fyra kranar. Dessutom finns även en fast ro/ro-ramp som är 20 meter bred och används då gods ska rullas på eller av ett fartyg.
Källa: LULEÅ KOMMUN
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!