Ny modell för järnvägsunderhåll

En ny modell som analyserar hur järnvägsspår bryts ner av krafter där tåg far fram och som räknar ut hur spårunderhåll blir kostnadseffektivt föreslås i en avhandling av Iman Arasteh Khouy, teknologie doktor vid Luleå tekniska universitet.

Luleå2013-10-01 10:26

Avhandlingen är gjord med Malmbanan som studieobjekt och Khoy har studerat spårens vertikala och horisontella position, hur de bryts ner och vilken underhållsmodell som är optimal.

Bra spårkvalitet minimerar risken för tågurspårning och ett effektivare underhåll spar pengar åt staten.

" Hög kvalitet på spårstatus är en av de viktigaste parametrarna för en säker och bekväm järnväg", säger Iman Arasteh Khouy, som i november börjar arbeta på Trafikverket.

Han har i sin avhandling gjort en omfattande översyn av spårgeometrins nedbrytning och vilka underhållsmodeller som är optimala när det gäller krav på säkerhet i relation till kostnader. Dålig kvalitet på spårgeometri, spårets vertikala och horisontella position mätt var 25:e cm, leder till säkerhetsproblem, hastighetsminskning, trafikstörningar, höga underhållskostnader och högre nedbrytningshastighet på räls, hjul, växlar med mera. Khoy har också utvärderat Trafikverkets underhållsstrategi i avhandlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!