Foodora öppnar sin dagligvaruhandel Foodora market i Luleå, uppger företaget i ett pressmeddelande. Företaget uppger att satsningen på dagligvaruhandel ska erbjuda möjlighet att få varor så som köttfärs och välling levererade till sig på kort tid.
– Nu går det fort. Vi är ett bolag som har infrastrukturen redo och den kan snabbt implementeras runt om i hela Sverige. Det känns verkligen roligt få vara med och vara den drivande kraften i den här spännande utvecklingen som sker just nu i dagligvarubranschen, säger Hans Skruvfors koncernchef Foodora.
Foodora market är, med Luleå-butiken samt en nyöppnad butik på Hisingen utanför Göteborg, uppe i totalt 20 butiker i Sverige. Butikerna går inte att besöka, istället görs inköpen och beställningarna digitalt. Därefter plockas din order ihop, hämtas för att sedan levereras hem till kunden inom 15 minuter, skriver Foodora i ett pressmelddelande. De beskriver det som "en hybrid mellan det fysiska och det digitala".
"I foodoras butiker är produkterna placerade efter data. Foodora vet vilka varor som säljs var och mest och butiken är uppbyggd efter dessa insikter", fortsätter företaget i pressmeddelandet.
Foodora uppger själva att bolaget kan ta en tom lokal och på bara 17 timmar skapa en butik som är fullt fungerande. De uppger också att en ihopplockning av två matkassar i genomsnitt tar tre minuter för personalen.
Foodora market finns på totalt 14 platser i landet då Luleå är det senaste tillskottet.