Lagen om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården träder i kraft den första januari 2018. Den innebär bland annat att patienterna ska ges stöd av patientnämnden när det kommer till att få sina klagomål besvarade av vårdgivare.
Det nya klagomålssystemet ska effektivisera hanteringen av klagomål, samtidigt som det innebär att ansvarsfördelningen förtydligas. Det är i första hand vårdgivarna som ska bemöta och besvara klagomål från patienter och närstående.
– Det är så vi jobbar i dag. Det är en självklarhet, har man ett klagomål ska man få det besvarat. Vi måste ha ett kundperspektiv och möta alla på rätt sätt. Vi vill gärna ha en dialog med patienter och anhöriga om det är något som de har synpunkter på, säger Lena Kruse.
Patientnämndens främsta uppgift blir att hjälpa patienterna att få klagomålen besvarade.
– Vi ska tillsammans med vårdgivarna utgöra en väg in för patienten, vi hjälper dem föra fram sina klagomål. Det gör vi även i dag, men den nya lagstiftningen är ett förtydligande av ansvarsfördelningen. Patienter har tidigare inte riktigt vetat var de ska vända sig när de har klagomål och synpunkter, säger Jessica Muhigana från patientnämnden i Norrbotten.
Birgitta Boqvist, verksamhetsstrateg med inriktning mot patientsäkerhet på region Norrbotten, berättar att det nya klagomålssystemet gör att det blir tydligare för patienter och närstående var de ska vända sig med sina klagomål och synpunkter.
– Det har möjlighet att komma med klagomål i dag. Men det som kommer ändras efter årsskiftet är att verksamheten i första hand ska ta emot klagomålen. Det kommer bli tydligare för patienterna var de ska vända sig. Vi kommer försöka göra så att vi har tydligare information kring det. Jag tycker den nya lagstiftningen är bra, det skulle vara intressant att prata med patienter och närstående för att höra vad de tycker om det här, säger hon.
I och med den nya lagstiftningen förändras IVO:s skyldighet att utreda klagomål. Deras huvudsak blir att utreda ärenden där patienten fått en bestående skada inom hälso- och sjukvården. Detta leder till ökade möjligheter för IVO att ha en patientcentrerad och systematisk tillsyn.