Ny kunskap om internethandel
Fem kronor, inte mer. Så mycket kan svenska konsumenter tänka sig att betala för en låt som de köper och laddar ned via internet. Det visar doktoranden Maria Styvéns avhandling om svenska konsumenters uppfattningar om digital, musik, nätmusiktjänster och fildelning.
Försäljningen av låtar på nätet är ju tänkt att bli framtidens ersättning för skivförsäljningen som går allt sämre. Fast hittills har nätförsäljningen varken motsvarat branschens förväntningar eller tapp.-Många tycker att det är besvärligt med det kopieringsskydd (DRM) som finns på många musikfiler. Kunderna upplever att värdet av tjänsten minskar eftersom skyddet komplicerar användandet och hindrar kunden från att använda musiken som han eller hon vill, säger Styvén.Lena Goldkuhls doktorsavhandling handlar om återförsäljare och hur de har påverkats av olika företags ställningstagande när det gäller sin försäljning via internet.Ett av de två företag hon valt att studera är SAS som för några år sedan valde att helt och hållet strunta i sina återförsäljare (resebyråerna) och själva sälja sina resor direkt till konsumenterna. De återförsäljare som ändå fortsatt att sälja SAS resor gör det numera utan provision.Missnöjda
Den italienska motorcykeltillverkaren Ducati är det andra företaget i Goldkuhls avhandling. De säljer numera också sina produkter direkt till konsument via internet. Till skillnad från SAS har de valt att behålla kopplingen till sina återförsäljare. Kunden får hämta ut sin MC hos den lokala handlaren och denne får också provision, fast lägre än tidigare.-Jag har tittat på den konflikt som uppstått efter internets genombrott genom att intervjua företagsledare och återförsäljare.Studien visar att SAS återförsäljare är mycket mer missnöjda än Ducatis. Inte så konstigt kanske eftersom de jobbar gratis åt SAS. -Idag är det i princip bara företagskunder som köper flygbiljetter via resebyrå och för att kunna tjäna pengar måste återförsäljarna ta betalt av sina kunder istället för av SAS.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!