Kuriren belyste i lördagens tidning det moment 22 som 88-åriga Smedsbybon Karin Clausén upplevde när hon sökte färdtjänst, fick nej för att hon inte uppfyllde kriterierna och blev hänvisad till busstrafik som inte finns. Men nu kan Karin och andra bybor glädja sig för det visar sig nu att Luleå kommun upphandlat kollektivtrafik för bland annat Smedsbyn.
– Ja det stämmer och det är ett led i Luleås vision 2050. Det är resultatet av ett underprojekt som handlar om miljö, transporter och kollektivtrafik, berättar trafikplanerare Ellinor Isaksson från Länstrafiken i Norrbotten. I det projektet har förutom Länstrafiken Regionala kollektivtrafikmyndigheten, LLT och Luleå kommun med de olika förvaltningarna deltagit.
Den nya trafiken, som blir både allmän samt för skolbarn, startar i sommar med arbetspendlingsturlista. Upphandlat bussbolag, som ska köra för Länstrafikens räkning, blir Bodens busstrafik i Sverige AB.
–Under sommaren blir det lite skralare med turer men till hösten blir det mera, säger Isaksson.
För Smedsbyns räkning heter den nya linjen 224. Den går från Smedsbyn till Börjelslandet-Sundom-Persön-Råneå.
– Den som åker från Smedsbyn och vill till Luleå stiger av på omstigningsplatsen i Börjelslandet och här har trafiken zynkats med Kustbussarna linjerna 20 och 100 som man då reser med in till Luleå, säger Ellinor Isaksson.
Den andra linjen som nu inrättats heter 225 och går via Ängesbyn-Persön- Råneå. Här blir det också en dubbeltur Råneå-Luleå med en något senare resa på förmiddagen utöver den tidiga arbetspendlingsturen.
När det gäller linje 224 från Smedsbyn så blir det bra med turer från hösten med två morgonturer in till Luleå och fyra turer hemåt under dagen, säger Ellinor Isaksson.
Den nya trafiken gäller bara mot Luleå och inte mot Boden.
– Nej tyvärr har vi haft väldigt få resande mot Boden. På de nya linjerna så gäller den nu upphandlade trafiken i fem år med möjlighet till förlängning till åtta år, säger Isaksson för att belysa långsiktigheten. Men hon håller samtidigt upp ett varningen finger:
– Det krävs ju att folk verkligen åker buss, skulle det visa sig att det inte blir så kan man ju inte upprätthålla trafiken, säger Isaksson. Hon kommer nu för övrigt att kontakta Karin i Smedsbyn för att berätta den goda nyheten.