Ny bro ger säker överfart
Skoteråkarna i Niemisel med omnejd har fått en tidig julklapp av Banverket. En 27 meter lång skoterbro över järnvägen ger skoterfolket en säker överfart. - Det här är en del av de trafiksäkerhetshöjande åtgärder som genomförs efter Haparandabanan, säger Maria Erlandsson, Banverket.
NY SKOTERBRO. På onsdagen fick Niemisel en ny passage över Haparandabanan - en 27 meter lång och 19 ton tung träbro från Skellefteå. Den nya skoterbron säkrar trafiken på Malmens väg och ersätter en gammal, farlig överfart vid stationen i Niemisel.Foto: ROLAND S. LUNDSTRÖM
Foto: Roland S Lundström
På onsdagen var det slutbesiktning av den första skoterbron över Haparandabanan och då fanns bland annat representanter för Banverket, byggföretaget Berggren & Bergman samt brotillverkaren Martinsons i Skellefteå på plats i Niemisel.Bron som nu står redo att ta emot skoteråkarna i Niemisel är byggd av trä och väger 19 ton. Den byggdes i Skellefteå, fraktades på väg till Niemisel och lyftes på plats den 20 november. När bron anlände hade betongfundamenten gjutits och själva monteringen av träkonstruktionen tog därför bara några timmar.- Bron har kostat cirka två miljoner kronor och hela arbetet med att få den på plats har tagit tre månader, berättar Urban Nilsson, Berggren & Bergman.Malmens väg
Den nya skoterbron blir en del av Malmens väg där skoteråkarna tidigare har fått använda en gammal passage vid stationen i Niemisel för att komma över Haparandabanan. Platsen bedömdes som olämplig när Banverket gjorde en syn, sikten är exempelvis dålig på grund av att platsen ligger i en kurva. Den ökade farten på banan gör också att faran för skotertrafiken ökar. Varje dag passerar 5-7 tåg förbi Niemisel och trafiken kan öka när den nya banan är färdig.Cyklister
Skoterfolket kommer från och med nu att köra över järnvägen alldeles intill vägen mellan Niemisel och Gunnarsbyn och den nya övergången har placerats precis bredvid den existerande bron för biltrafiken.- Förutsättningarna i naturen var bra just här, säger Hans Callne, Banverket.Han berättar också att skoterbron kommer att kunna användas av gående och cyklister under sommarmånaderna.Trots att bron är gjord av trä så ska den klara sju tons last och dess livslängd är minst 40 år.- Det är ett fullgott alternativ till stål och betong och vi bygger faktiskt också träbroar som håller i 80 år, berättar Stefan Sundqvist, Martinsons.På företaget i Skellefteå har man stor erfarenhet av att bygga träbroar och även den nya träbron för gång- och cykeltrafik på Storheden i Luleå är byggd i Martinsons lokaler.- Vi tillverkar ett 50-tal broar per år, säger Sundqvist.Fotnot: En liknande bro kommer att placeras i Hundsjö men sedan blir det antagligen inga fler efter Haparandabanan, enligt Banverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!