Ny avfart stoppas

Vägverket stoppar den nya avfarten till Storheden. Avfarten försämrar trafiksituationen på E 4 hävdar Vägverket. Nu ska kommunen undersöka hur dyrt det blir att bygga om E 4 enligt Vägverkets krav.

LULEÅ2008-06-26 06:00
Vägverket har överklagat kommunens detaljplan till länsstyrelsen. Redan under arbetet med att ta fram detaljplanen framförde Vägverket bestämda invändningar mot att göra en ny avfart från E 4 i höjd med Cementvägen. Trafikproblemen på Storheden som kommunen vill lösa med den nya avfarten flyttas bara till E4, enligt Vägverkets uppfattning. - Vi vill inte ha en detaljplan som riskerar ett riksintresse. Vi värnar de investeringar som vi har gjort på E 4, säger Anders Lundström, som arbetar med bygglovsärenden på Vägverket i Luleå.Vägverket ställer krav
För att tillåta en anslutning till E 4 ställer Vägverket krav på åtgärder; bron över Storhedsvägen måste breddas och det krävs tre körfält på sträckan mellan trafikplatsen och den nya anslutningen. Allt ska vara gjort innan av- och påfarten byggs. Vägverket sitter med trumf på hand. Enligt väglagen krävs både tillstånd och avtal för den som vill ansluta en väg till det allmänna vägnätet. - Vi håller på med kostnadsberäkningar för att se vad det kostar att bygga enligt de krav som Vägverket har, säger kommunens stadsbyggnadschef Anders Dalstål.När notan är summerad får politikerna ta ställning till kostnaden tillägger han.Länsstyrelsen har också beslutat att pröva detaljplanen enligt bestämmelserna i plan- och bygglagens tolfte kapitel. En sådan prövning ska länsstyrelsen göra om man kan befara att ett riksintresse inte tillgodoses i planen. Luleå kommun har också drabbats av grus i maskineriet när det gäller östra Storheden, där man håller på att ta fram en detaljplan för att Bauhaus ska kunna öppna en butik. Invändningar
Här är det Banverket som reser invändningar mot planområdet, som delvis ligger inom en av de tänkbara korridorerna för Norrbothniabanan. Vilken sträckning som Banverket kommer att förorda klarnar inte förrän i maj 2009. Så länge vill inte kommunen vänta, eftersom man är rädd för att Bauhaus ska tappa intresset för Luleå.- Vi försöker hitta lösningar som innebär att man kan bebygga de delar som inte berörs av korridoren, säger stadsbyggnadschefen Anders Dalstål.Förbud att bebygga
Ett alternativ som undersöks är att "pricka" den del av planområdet som sammanfaller med järnvägskorridoren. Det skulle innebära ett förbud mot att bebygga marken, vilket fastighetsägaren (Jernhusen) hittills inte varit så intresserad av.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!