Nu väntar del två

Den första etappen av väg 97:s ombyggnad Gammelstad?Sunderbyn invigdes på fredagen.
I december kan Vägverket ge en prislapp på nästa avsnitt.
Och då lovade kommunalråden att sätta full fart på politiska maskineriet för utlåning av pengar till Vägverket.

LULEÅ2005-10-29 06:30
Vägsträckan har byggts om under ett år. Den är cirka sex kilometer och går från där fyrfiliga vägen från Luleå slutar i Gammelstad till i höjd med Sunderby sjukhus.<br>30 byggmiljoner har gett mitt-räcke, tvåfiligt hela vägen från Gammelstad till Sunderbyn, omväxlande ett och två körfält i andra riktningen och en trafikplats vid Sunderbyn. Delar av vägavsnittet breddades för att rymma alla körfält.<br>Trafikplatsen i Sunderbyn ersätter den tidigare olycksdrabbade och besvärliga fyrvägskorsningen.<br>Vill bygga etapp två<br>Skanska har varit entreprenör. Distriktschefen Gunnar Johansson fiskade glatt efter mer vägjobb på 97:an.<br> ? Om vi nu byggt etapp ett tycker vi att vi kvalificerat oss för fortsatt byggande mot Boden. Vägverket ska ju ändra samarbetsformer med mer partnerskap. Och då skulle Skanska, Bodens och Luleå kommun jämte Vägverket kunna gå ihop som partners.<br>Både kommunalrådet Olle Lindström och kollegan från Luleå Karl Petersen talade sig varma för samarbetet mellan de två kustnära tätorterna.<br> ? Äntligen får vi inviga. Men två etapper återstår och nu ska vi anstränga oss tillsammans för att få till de återstående. Och du Olle, om Luleåborna ska hjälpa BBK tillbaka till superettan måste vi ha en bra väg att köra på, sade Karl Petersen.<br>Vägverket saknar pengar<br>Både Kulturhus, trafiksäkerhet och travbana lyftes fram som motiv i byggivern för väg 97.<br> ? Vi vill inte vänta till 2012?2015 för andra etappen, utan måste på olika sätt påverka mot snabbare utbyggnad, underströk kommunalrådet Olle Lindström. Från kommunernas sida har vi diskuterat det här och vill hitta lösningar.<br>Kruxet för bygget av de två återstående etapperna Sunderbyn?Sävast, cirka 70 miljoner kronor, och Sävast?Boden, 40 miljoner kronor, är att Vägverket saknar pengar. Etapperna ligger därför långt fram i tiden. Räddningsplanen vore att kommunerna Boden och Luleå lånar ut pengar till Vägverket för att snabba upp tempot.<br>Det som kommunalråden nu väntar på är att Vägverket via sin planering kan ge en prislapp på i första hand Sunderbyn?Sävast.<br> ? Man kan inte i den kommunala politiken besluta att vi ska vara med om vi inte vet exakt vad det kostar. Och dessutom hur länge vi måste ligga ute med pengarna, förklarade Olle Lindström. När det är klart kan vi ta ställning.<br>De båda trodde sig kunna få med sina politiska kollegor i olika läger.<br> ? Jag är optimistisk, menade Karl Petersen. Och det handlar om båda etapperna, att komma ända fram till Boden.<br> ? Jag tror att alla inser vikten av det här, betonade Olle Lindström.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om